Ku koncu kalendárneho roka, pred Vianocami 2011 zorganizovala letecká škola Sky Service s.r.o. verejné premiérové predstavenie dvojmotorového lietadla Tecnam P2006T. V spolupráci s oficiálnym predajcom tejto značky pre Českú republiku a Slovensko, firmou F-Air z Benešova sme počas víkendu mali možnosť detailne spoznať konštrukciu, dizajn, výkony a vybavenie a súčasne vyskúšať všetky letové vlastnosti tohto nového lietadla, vyvinutého talianskym výrobcom Costruzioni Aeronautiche Tecnam.
Jedná sa o prvé lietadlo tohto výrobcu s dvojmotorovým pohonom, štvormiestnou kabínou, zaťahovacím podvozkom, celokovovej konštrukcie a s krídlami umiestneným nad pilotnou kabínou. Pre miernu nepriazeň počasia, sneženie a neschopnosť prevádzky na trávnatej letiskovej ploche v Očovej boli organizátori nútení celé lietanie, spojené s predvádzaním a ukážkami letových vlastností, na poslednú chvíľu presunúť do Boľkoviec, na asfaltovú vzletovú pristávaciu plochu Aeroklubu Lučenec. Tu nám roztápajúci sa sneh, takmer zimné počasie, tlmené slnečné svetlo a voda na VPD pripravili jedinečnú a neopakovateľnú letovú atmosféru.
Predvádzania sa zúčastnila takmer desiatka pilotov z celého Slovenska a nespočetné množstvo záujemcov z radov obdivovateľov a fanúšikov lietania. Všetci zúčastnení piloti jednoznačne pozitívne hodnotili letové vlastnosti lietadla, dokonalý výhľad z pilotnej kabíny, možnosť prevádzky na trávnatých plochách, priestrannú kabínu, prehľadný digitálny panel a použité dve úsporné moderné motorové jednotky od rakúskeho výrobcu firmy Rotax s výkonom 2×100 konských síl.
Z pohľadu cestujúceho pasažiera mám z lietania veľmi pozitívne dojmy. Ako významné plus hodnotím ľahké nastupovanie a vystupovanie cez zadné dopredu otvárateľné dvere, pohodlné priestranné sedenie na zadných, tvarovaných a posuvných sedačkách, dokonalý výhľad vďaka hornoplošnému uloženiu krídel. Pri trojici priemerných slovenských dospelých chlapov v kabíne dosiahnutá cestovná rýchlosť cez 115 knots, čo je 210 kilometrov za hodinu vo výške 1500ft, predbehla naše očakávania. Dokonalý prehľad pilota a druhého pilota, alebo inštruktora sediaceho na ľavom mieste o motorových letových a navigačných parametroch na palubnej doske je zabezpečený vďaka digitálnym veľkoplošným obrazovkám. Ako nevýhodu musím spomenúť pomerne nízke užitočné zaťaženie 280kg.
Lietadlo Tecnam P2006T bolo vyrobené v talianskom mestečku Capue, neďaleko Neapolu. Konštrukčne a dizajnérsky projekt zastrešoval Luigi Capue. Prvýkrát vzlietlo 13. septembra 2007 a typový certifikát európskej leteckej agentúry EASA získalo 5. júna 2009. Na sériovú výrobu nabehol výrobca v priebehu roku 2010. Do budúcna firma plánuje vývoj a skúšobnú prevádzku tohto lietadla aj s čisto elektrickým pohonom. Uvidíme a celému projektu držíme palce.
Text a foto: Juraj Uhliar, Bronislav Kubiczek © 2011
Zdroj: F-Air.cz; wikipedia