Slovenská premiéra novinky Tecnam P2006T

     Ku koncu kalendárneho  roka, pred Vianocami 2011 zorganizovala letecká škola Sky Service s.r.o.  verejné premiérové predstavenie dvojmotorového lietadla Tecnam P2006T. V spolupráci s oficiálnym predajcom tejto značky pre Českú republiku a Slovensko, firmou F-Air z Benešova sme počas víkendu mali možnosť detailne spoznať konštrukciu, dizajn, výkony  a vybavenie a súčasne   vyskúšať všetky letové vlastnosti tohto nového  lietadla,  vyvinutého  talianskym výrobcom Costruzioni Aeronautiche  Tecnam. 

Jedná sa o prvé lietadlo tohto výrobcu s dvojmotorovým pohonom, štvormiestnou kabínou, zaťahovacím podvozkom, celokovovej konštrukcie  a s krídlami umiestneným nad pilotnou kabínou.  Pre miernu nepriazeň počasia, sneženie a neschopnosť prevádzky na  trávnatej letiskovej ploche v Očovej  boli organizátori nútení celé  lietanie, spojené s predvádzaním a ukážkami letových vlastností, na poslednú chvíľu presunúť  do Boľkoviec, na asfaltovú vzletovú pristávaciu plochu Aeroklubu Lučenec. Tu nám roztápajúci sa sneh, takmer zimné počasie,  tlmené slnečné svetlo  a voda na VPD pripravili jedinečnú a neopakovateľnú  letovú  atmosféru. 

Predvádzania sa zúčastnila takmer desiatka pilotov z celého Slovenska a nespočetné množstvo záujemcov z radov obdivovateľov a fanúšikov lietania.  Všetci zúčastnení piloti jednoznačne pozitívne hodnotili letové vlastnosti lietadla, dokonalý výhľad z pilotnej kabíny, možnosť prevádzky na trávnatých plochách,  priestrannú kabínu, prehľadný digitálny panel  a použité dve úsporné moderné motorové jednotky od  rakúskeho výrobcu firmy Rotax s výkonom 2×100 konských síl.  

Z pohľadu cestujúceho pasažiera mám z  lietania veľmi pozitívne dojmy.  Ako významné plus hodnotím ľahké  nastupovanie a vystupovanie cez zadné dopredu otvárateľné dvere,  pohodlné priestranné sedenie na zadných, tvarovaných a posuvných sedačkách, dokonalý výhľad vďaka hornoplošnému uloženiu krídel. Pri trojici priemerných slovenských  dospelých chlapov v kabíne  dosiahnutá cestovná rýchlosť cez 115 knots,  čo je 210 kilometrov za hodinu  vo výške 1500ft, predbehla naše  očakávania.  Dokonalý prehľad pilota a druhého pilota, alebo inštruktora sediaceho na ľavom  mieste o motorových letových a navigačných parametroch na palubnej doske  je zabezpečený  vďaka  digitálnym veľkoplošným obrazovkám.  Ako nevýhodu  musím spomenúť  pomerne nízke užitočné zaťaženie 280kg.

Lietadlo Tecnam P2006T bolo vyrobené v talianskom mestečku Capue, neďaleko Neapolu. Konštrukčne a dizajnérsky projekt zastrešoval Luigi Capue.  Prvýkrát vzlietlo 13. septembra 2007 a  typový certifikát  európskej leteckej agentúry EASA  získalo 5. júna 2009. Na sériovú výrobu nabehol výrobca   v priebehu roku 2010.  Do budúcna firma plánuje vývoj a skúšobnú prevádzku tohto  lietadla aj s čisto  elektrickým pohonom. Uvidíme a  celému projektu držíme palce.

Text a foto: Juraj Uhliar, Bronislav Kubiczek  ©  2011
Zdroj: F-Air.cz; wikipedia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *