Letecká základňa generálmajora Otta Smika hostila jedno z najväčších leteckých cvičení od vzniku Slovenskej republiky. Aktívne sa ho zúčastňovali spojenecké armády Severoatlantickej Aliancie s výraznou podporou Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Konalo sa od 16. do 27. apríla 2012 a zúčastnilo sa na ňom 720 domácich a 150 zahraničných vojakov letectva a protivzdušnej obrany z 12 členských štátov NATO.
Cvičenie Mace XIII je orientované na vývoj a zlepšenie vzájomných operačných postupov ako aj na štúdium a testovanie nových systémov zlepšovania elektronického boja a ich vzájomnú koordináciu. Vzhľadom na povahu cvičenia, rozsah vykonaných operácií, druh a charakter použitej munície sú informácie s ním spojené väčšinou prezentované ako utajené.
Celé cvičenie viedlo a zároveň koordinovalo Veliteľstvo vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Jednotlivé misie boli smerované tak, aby počas nich dochádzalo k plneniu postupov so zameraním vzduch-vzduch, vzduch-zem a zem-vzduch. Konkrétne prekonávanie systému protivzdušnej obrany, rušenie systému pozemnej protivzdušnej obrany, rušenie rádiolokačných a leteckých elektronických prostriedkov či rušenie prenosu dát a informácií.
Vo vzdušnom priestore Slovenska, na leteckej základni Sliač a vo výcvikovom priestore Koliňanský vrch sa v priebehu dvoch týždňov vystriedalo niekoľko desiatok kusov leteckej, ale aj pozemnej techniky. K tým najzaujímavejším určite patrili pozemný raketový systém protivzdušnej obrany S-300PMU a lietadlá MiG-29AS a UBS, L-39ZAM a CM a Mil Mi-17 SAR zo Slovenska, Mirage 2000D a Rafale B francúzskych vzdušných síl zo základne Mont de Marsan, F-16AM Fighting Falcon dánskych kráľovských vzdušných síl i prostriedok včasnej výstrahy a kontroly E-3A Awacs z nemeckej základne NATO Geilenkirchen. V druhej etape sa k cvičiacim jednotkám pridali turecké F-4E „Panthers“ 111 Filo z Eskisehiru, vybavené elektronickým modulom Elta, nemecký Learjet 35A D-CARL spoločnosti GFD, podvesený modulmi Cassidian EW a Dassault Falcon 20 nórskeho kráľovského letectva. Podporu v podobe dopravy materiálu, technického a zabezpečovacieho personálu a taktiež paliva zabezpečovali od Türk Hava Kuvvetleri C-160 Transal, KC-135R Stratotanker, dánsky C-130 J-30 od dopravného krídla v Alborgu a aj slovenský Antonov AN-26.
Text a foto: Juraj Uhliar © 2012