Na jeseň roku 2012, po netrpezlivom polročnom čakaní sa v slovenskom éteri objavila dlho očakávaná „novinka“. Novinka z leteckej fabriky s dosť nezvyčajným pomenovaním Zlin Aviation s.r.o. Veľkému množstvu z nás samotný názov dosť napovie, ale žiaľ, v tomto prípade sa jedna o úplne nový projekt leteckej výroby a konštrukcie nazvaný podľa mesta svojho vzniku a montáže jednotlivých častí a s pôvodným výrobným závodom v Otrokoviciach a s typom Zlín nemá takmer nič spoločné.
A prečo novinka v úvodzovkách? Z jednoduchého, prostého dôvodu. Lietadlá podobnej konštrukcie a vyhotovenia, ale pod iným pomenovaním, v minulosti okupovali naše letiská a brázdili nebo v hojnom počte. V každom jednom väčšom či menšom Aeroklube Zväzarmu bol predchodca dnešného Savage ozdobou hangáru. Niesol pomenovanie Piper Cub a tešil sa veľkej obľúbe. Žiaľ žiadny originál spomínanej americkej lietajúcej legendy sa u nás aj napriek tomu, že to išlo o najviac vyrábané lietadlo pod značkou Piper, nepodarilo uchovať. Preto padlo rozhodnutie na kúpu lietadla zhotoveného na starých podkladoch, ale zo znovu obnovenej výroby.
Nie tak dávna história hovorí, že niekedy okolo roku 1997-98 sa partia nadšencov lietania a leteckej klasiky rozhodla skonštruovať a zaradiť do sériovej výroby lietadlo s dobrými letovými vlastnosťami, kombinovanej trubkovej konštrukcie s pláteným poťahom trupu, krídel a chvostových plôch. S tandemovým usporiadaním pilotnej kabíny, s modernou, ekonomickou, zabehnutou a rokmi odskúšanou pohonnou jednotkou, pevným podvozkom ostruhového typu, s rôznorodou možnosťou prístrojového vybavenia a usporiadania. Použiť pritom podstatu a základy už spomínanej, osvedčenej „lietajúcej legendy“ z štyridsiatych rokov minulého storočia, legendy menom Piper Cup. Skupina špičkových talianskych konštruktérov Bonaldo, Franchini a Vizzini, ktorá disponovala mnohoročnými skúsenosťami a zručnosťami získanými v uznávaných európskych a svetových vývojových kanceláriách Aeritalia, Boeing a Aermacchi, nakoniec sa rozhodla tieto skúsenosti zúročiť v konečnej podobe lietadla pomenovaného Savage.
Od svojho počiatku Savage prešiel veľkým počtom testov, skúšok a porovnávaní, ktoré postupne utvrdzovali výrobcov a konštruktérov v tom, že ich predpoklady sa naplnili a v mnohom priniesol aj viac ako sa od neho očakávalo. Výsledkom bolo množstvo ocenení hneď od prvopočiatkov výroby. V roku 1999 sa výroba z Talianska presunula do Českej republiky. Vznikla firma Zlin Aviation s.r.o., ktorá začala sériovú výrobu s používaním tých najkvalitnejších materiálov a zúročovaním praktických skúseností vysoko profesionálnych zamestnancov, bývalých pracovníkov popredných leteckých výrobných závodov, Moravan, Aero a Let. Ku koncu roku 2012 bolo vo výrobnom závode Zlin aviation s.r.o vyrobených a odovzdaných zákazníkom do celého sveta približne 250 kusov lietadla Savage v rôznych modelových radách.
Savage Classic možno považovať za základnú a štartovaciu verziu, ktorá je neustále zdokonaľovaná a modernizovaná. Postupne po začatí výroby vznikali rôzne iné modelové variácie. V roku 2007 uzrela letecké nebo elegantnejšia verzia Savage Cruiser, o dva roky neskôr aj Savage Cub. V roku 2011 bola predstavená odľahčená, otvorená a zmyselná varianta Savage Bobber. Za najnovší prírastok možno považovať Savage Cup-S s mierne zväčšenými rozmermi, zvýšenou hmotnosťou a výkonnosťou, s novými pohonnými jednotkami s výkonmi 115 a 172 konských síl od firmy Lycoming. Tie mali utlmiť stále zvyšujúci sa dopyt a požiadavky zákazníkov pre využitie v rozširujúcej a formujúcej sa kategórii LSA. Unikátne príslušenstvo a vybavenie špecializuje Savage do skupiny lietadiel s rozmanitým a rôznorodým spôsobom prevádzky. Od betónových a asfaltových spevnených plôch, cez trávnaté letiská, až po nespevnené pristávacie plochy s charakterom buše, pobrežia, pláže či púšte. To všetko samozrejme s použitím „bushwheels“, veľkorozmerných pneumatík. Zo strany výrobcu je garantovaná bezpečná prevádzka taktiež na zamrznutom povrchu, snehu a ľadovci s použitím lyží. Špeciálne plaváky zabezpečia tiež bezproblémový vzlet a pristátie na vodnej hladine.
Priznajme si pravdu otvorene, bez pretvarovania sa. Koľko z nás, nadšencov a fanúšikov lietania a lietadiel nezatúžilo čo i len raz lietať svojím vlastným lietadlom? Je to aj prípad nášho kamaráta Nora. Už počas PPL výcviku v leteckej škole často hovorieval o svojej túžbe raz vlastniť lietadlo, len tak pre radosť a potešenie, z možnosti brázdiť trojrozmerný priestor krížom – krážom, sem – tam, hore – dole. Áno, viem, je to napísane s kusom nadsázky, veď každá letová prevádzka podlieha prísnym predpisom, pravidlám a vyžaduje kopec disciplíny, ale existujú aj výnimky. Norove rozhodnutie bolo jasné a zreteľné. Nenáročné lietadlo na prevádzku, pilotáž, údržbu, ľahko manipulovateľné, schopné prevádzky na spevnených i nespevnených plochách. Všetky spomínané vlastnosti jednoznačne predurčili Savage ako možnú alternatívu. Po približne polročnom čakaní v poradovníku došiel čas a na prelome augusta a septembra roku 2012 opustil brány výrobného závodu Zlin Aviation v talianskej Verone vysnívaný a dlho očakávaný prvý, žltý Savage pre slovenského zákazníka. Nasledovali potrebne oficiality, papierovačky, vybavovanie povolení a samotný prelet na Slovensko. Bohužiaľ, preletom sa ani zďaleka problémy neskončili a prišlo dlhotrvajúce obdobie evidencie, prihlasovania, žiadostí a jednaní. Po približne polroku tvrdej práce bolo Leteckým úradom SR vydané Osvedčenie letovej spôsobilosti, pridelená imatrikulačná značka OM-VIN a prvý lietajúci Savage Classic sa konečne zapísal do leteckého registra, symbolicky zalietol a pokrstil sa na letisku v Boľkovciach pri Lučenci. A nová éra prevádzky znovuzrodeného historického „eroplánu“ na Slovensku začala naberať ten správny smer a sen nášho kamaráta sa začal meniť na jeden krásny príbeh.
*Savage s imatrikulačkou OM-VIN bol na nešťastie úplne zničený v roku 2015 pri požiari hangáru na letisku v Boľkovciach pri Lučenci.
Texta a foto: Juraj Uhliar © 2012