Zlin aviation SAVAGE – prvý na Slovensku

Na jeseň roku 2012, po  netrpezlivom  polročnom čakaní  sa v slovenskom éteri objavila dlho očakávaná „novinka“. Novinka z leteckej fabriky s dosť nezvyčajným  pomenovaním   Zlin Aviation s.r.o. Veľkému množstvu z nás samotný názov dosť napovie, ale žiaľ, v tomto prípade sa jedna o úplne nový projekt  leteckej výroby a konštrukcie nazvaný podľa mesta  svojho vzniku a montáže jednotlivých častí a s pôvodným výrobným závodom v Otrokoviciach a s typom Zlín nemá takmer nič spoločné.

A prečo novinka v úvodzovkách? Z jednoduchého, prostého dôvodu. Lietadlá podobnej konštrukcie a vyhotovenia, ale pod iným pomenovaním, v minulosti okupovali naše letiská a brázdili  nebo v hojnom počte.   V každom jednom väčšom či menšom Aeroklube Zväzarmu bol predchodca dnešného Savage ozdobou hangáru. Niesol pomenovanie  Piper Cub a tešil sa veľkej obľúbe. Žiaľ žiadny originál spomínanej  americkej lietajúcej legendy  sa  u nás aj napriek tomu, že to išlo o najviac vyrábané lietadlo pod značkou Piper, nepodarilo uchovať.  Preto padlo rozhodnutie na kúpu lietadla  zhotoveného na starých podkladoch, ale zo znovu obnovenej  výroby. 

 Nie tak dávna história hovorí,  že niekedy okolo roku 1997-98 sa partia nadšencov lietania a leteckej klasiky  rozhodla skonštruovať a zaradiť do sériovej výroby  lietadlo s dobrými letovými vlastnosťami,  kombinovanej trubkovej konštrukcie  s pláteným poťahom trupu, krídel a chvostových plôch. S  tandemovým usporiadaním pilotnej kabíny, s modernou, ekonomickou, zabehnutou a rokmi odskúšanou pohonnou jednotkou, pevným podvozkom ostruhového typu, s rôznorodou možnosťou prístrojového vybavenia a usporiadania.   Použiť pritom podstatu a základy  už spomínanej, osvedčenej  „lietajúcej legendy“ z štyridsiatych rokov minulého storočia, legendy menom Piper Cup.  Skupina špičkových talianskych konštruktérov Bonaldo, Franchini a Vizzini, ktorá  disponovala mnohoročnými skúsenosťami a zručnosťami získanými v uznávaných európskych a svetových vývojových kanceláriách Aeritalia, Boeing  a Aermacchi, nakoniec sa rozhodla  tieto skúsenosti zúročiť  v konečnej  podobe lietadla  pomenovaného Savage.

Od svojho počiatku Savage prešiel  veľkým počtom testov, skúšok  a porovnávaní, ktoré postupne utvrdzovali  výrobcov a konštruktérov v tom, že ich predpoklady sa naplnili a v mnohom  priniesol aj  viac ako sa od neho očakávalo. Výsledkom bolo množstvo ocenení hneď od  prvopočiatkov výroby.  V roku 1999 sa výroba z Talianska presunula  do Českej republiky.  Vznikla firma Zlin Aviation s.r.o., ktorá začala sériovú výrobu s používaním tých najkvalitnejších materiálov a zúročovaním praktických skúseností vysoko profesionálnych zamestnancov, bývalých pracovníkov popredných leteckých výrobných závodov, Moravan, Aero a Let. Ku koncu roku 2012 bolo vo výrobnom závode Zlin aviation s.r.o  vyrobených a odovzdaných  zákazníkom do celého sveta približne 250 kusov lietadla Savage v rôznych modelových radách.

Savage Classic možno považovať za základnú a štartovaciu verziu, ktorá je neustále   zdokonaľovaná a modernizovaná. Postupne  po začatí výroby vznikali rôzne iné modelové variácie. V roku 2007 uzrela letecké nebo elegantnejšia verzia Savage Cruiser, o dva roky neskôr aj  Savage Cub. V roku 2011 bola predstavená odľahčená, otvorená a zmyselná varianta  Savage Bobber. Za najnovší prírastok možno považovať Savage Cup-S  s mierne zväčšenými  rozmermi, zvýšenou hmotnosťou a výkonnosťou, s novými pohonnými jednotkami s výkonmi 115 a 172 konských síl  od firmy Lycoming.  Tie mali utlmiť stále zvyšujúci sa dopyt a  požiadavky zákazníkov pre  využitie  v  rozširujúcej a formujúcej sa kategórii  LSA. Unikátne príslušenstvo a vybavenie špecializuje Savage do skupiny lietadiel   s rozmanitým a rôznorodým spôsobom prevádzky. Od betónových a asfaltových spevnených  plôch, cez trávnaté letiská, až po nespevnené pristávacie plochy s charakterom buše,  pobrežia,  pláže či púšte.  To všetko samozrejme s použitím „bushwheels“, veľkorozmerných pneumatík. Zo strany výrobcu je garantovaná  bezpečná prevádzka taktiež na zamrznutom povrchu, snehu a ľadovci s použitím lyží. Špeciálne plaváky zabezpečia tiež  bezproblémový vzlet a pristátie na vodnej hladine.

Priznajme  si pravdu otvorene, bez pretvarovania sa.  Koľko z nás, nadšencov a fanúšikov lietania a lietadiel nezatúžilo čo i len raz lietať svojím vlastným  lietadlom? Je to aj prípad nášho kamaráta Nora. Už počas PPL výcviku v leteckej škole často hovorieval o svojej túžbe raz vlastniť lietadlo, len tak pre radosť a potešenie, z možnosti brázdiť trojrozmerný priestor krížom – krážom, sem – tam, hore – dole. Áno, viem, je to napísane s kusom nadsázky, veď každá letová prevádzka podlieha prísnym predpisom, pravidlám a vyžaduje kopec disciplíny,  ale existujú aj výnimky. Norove rozhodnutie bolo jasné a zreteľné. Nenáročné lietadlo na prevádzku, pilotáž, údržbu, ľahko manipulovateľné,  schopné prevádzky na spevnených i nespevnených plochách. Všetky spomínané vlastnosti jednoznačne predurčili Savage ako  možnú alternatívu.  Po približne polročnom čakaní v poradovníku došiel čas a na prelome augusta a septembra roku  2012 opustil brány výrobného závodu Zlin Aviation v talianskej Verone vysnívaný a dlho očakávaný  prvý, žltý Savage pre slovenského zákazníka. Nasledovali potrebne oficiality, papierovačky, vybavovanie povolení a samotný prelet na Slovensko. Bohužiaľ, preletom sa ani zďaleka problémy neskončili a prišlo dlhotrvajúce obdobie evidencie, prihlasovania,  žiadostí a jednaní. Po približne polroku tvrdej práce bolo Leteckým úradom SR vydané Osvedčenie letovej spôsobilosti, pridelená imatrikulačná značka OM-VIN a prvý  lietajúci Savage Classic sa konečne zapísal  do leteckého registra, symbolicky zalietol a pokrstil sa na letisku v Boľkovciach pri Lučenci. A nová éra prevádzky  znovuzrodeného historického „eroplánu“ na Slovensku začala naberať ten správny smer a sen nášho kamaráta sa začal meniť na jeden krásny príbeh. 

*Savage s imatrikulačkou OM-VIN bol na nešťastie úplne  zničený  v roku 2015 pri požiari hangáru na letisku v Boľkovciach pri Lučenci.

Texta a foto: Juraj  Uhliar © 2012

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *