Lietanie s hydroplánom a prvé vodné letisko na Liptove

Možnosť lietať z vodnej hladiny bola na Slovensku,  ale aj v Českej republike doteraz veľkou neznámou.  Tento spôsob  sme považovali až do nedávna za takmer nereálny či nemožný.  Až kým so svojim  nápadom neprišiel Aleš Hrebík a nezačal na vodnom diele Liptovská Mara s jeho realizáciou. Aleš  je milovník lietania, pilot, parašutista či paraglider   a Liptovská Mara sa tak  jeho zásluhou stala zatiaľ jediným miestom na Slovensku s možnosťou vzletu a pristátia na vodnej hladine pre hydroplány, schváleným  Dopravným úradom SR.

Čo predchádzalo prvému  vzletu a pristátiu  lietadla  s plavákmi na vodnej hladine u nás? Ako sa ti podarilo tento veľkolepý nápad zrealizovať? 
Ahoj, vďaka za pekný úvod. Vždy ma lákalo lietať na miestach kde nelietajú iní. Nebavilo ma veľmi navštevovať letiská, pretože tam vždy stretneš len tých istých ľudí a tie isté príhody. Pochádzam z Liptovského Mikuláša a  naskytla sa nám  tu príležitosť vybudovať letisko na Liptovskej  Mare. Vravím, kúpim si hydroplán a bude sranda. Tak som si nakoniec jeden zaobstaral.  Nebol to tak celkom len hydroplán,  ale páni z firmy Floats CZ mi urobili na mieru plaváky z leteckého duralu na môj Euro FOX a vtedy sa to už začalo na hydroplán podobať.

Prezraď nám, čo bolo potrebné na to , aby  prebehli požadované  schválenia a certifikácie od Dopravného úradu. Vymedziť potrebnú časť vodnej plochy tak, aby mohla byť využívaná na leteckú prevádzku  a spraviť z nej vzletovú a  pristávaciu dráhu pre hydroplány nebolo určite ľahké. 
Mám okolo seba ľudí,  ktorí mi veľmi pomohli či poradili. Väčšinou keď chceš niekde lietať ty ako pilot nerátaš s tým,  že to bude niekomu vadiť a s tým som do toho aj šiel. Navštívil som niekoľko krát Dopravný úrad a tým mam na mysli divíziu vnútrozemskej plavby, pánov v Žiline, Štátnu plavebnú správu, Povodie Váhu, ochranárov, obec a mnohé iné. Výrazne mi pomohlo kladné odporúčanie od Slovenskej leteckej federácie, tu skutočne ďakujem za ochotu a dôveru pán Sluk !  No a takto  dookola.  Nakoniec všetko ostalo vysvetlené, všetko klaplo.  Veľa som sa popri tom naučil.  Nakoniec prišlo povolenie na prevádzku hydroplánu a dvoch vzletových  a pristávacích plôch na vodnej hladine na uzavretej vodnej ceste Liptovská Mara. Po vydaní rozhodnutia som ešte musel počkať na vydanie plavebného opatrenia,  aby každý zúčastnený vedel, že tam budem sadať a vzlietať s aeroplánom. Osadenie plávajúcich bojí VPD, schválenie miestnym maršálom, zriadenie prístaviska pre hydroplán-  to už bola len radostná práca pred letom a samotným letom 🙂  No a aby som nezabudol, ešte som si musel urobiť kapitánske skúšky na vedenie malého plavidla, keďže na vode som plavidlom s krídlami a rovnako platia pre mňa pravidlá pre uzavretú vodnú cestu. To bola tiež jedna z podmienok pre povolenie.

Dvojmiestne, ľahké,  hornokrídle  lietadlo EuroFox  912 slovenskej výroby pochádzajúce z výrobných hál   spoločnosti  Aeropro v Nitre prešlo špeciálnou úpravou a montážou plavákov.  Kde a ako prebiehala takáto prestavba?  Uskutočnila sa na Slovensku? 
Áno, ako hovoríš, ešte pôvodná stavebnica nitrianskeho Euro Foxa prešla jemným tuningom mojich rúk a rúk majstrov plavákárov z ČR. Veľa sme komunikovali s chalanmi z Aeropro,  hlavne s pánom Jankom Ivančíkom. Montáž prebehla v dielni u nás v Liptovskom Mikuláši.  Lietadlo sme zdvihli žeriavom, zhodili podvozok, vypočítali a určili ťažisko, os vrtule.  Výpočty sme mali tak na dve tri strany formátu  A4, k tomu pár nákresov. Pôsobenie síl je tu trošku iné ako pri klasickom kolesovom podvozku. Naštastie chalani z Aeropro mali už nejakú štúdiu hotovú.  Ale povedali sme si z recesie,  má to krídla, vrtuľu a toho čo dodá palivo, tak to  musí  letieť !  🙂

Vieme porovnať lietanie z vodnej hladiny  s lietaním z bežne dostupných spevnených, alebo nespevnených vzletových pristávacích plôch? Aké je lietať hydroplán z pohľadu pilota?
Vzlet ťa dokáže prekvapiť. Musíš rátať s tým,  že voda má väčší odpor ako kolesá na asfalte alebo čerstvo pokosenej trávičke. Keď to chceš “urvať” na minimálke, tak neuspeješ, pokiaľ ťa však spredu neťahá načipovaná PT6. Musíš vydržať s nervami,  užívať si plavbu na vlnkách v sklze.  Ak sú,  je to dobré a  cítiš, že by to mohlo letieť dáš vztlaky, aj tie ktoré nemáš,  využiješ “indukciu” všetkého čo je k dispozícii. Rozletíš to na 60kn a potom  stúpaš.  Moj setup je 80 koňový  Rotax a ťažná vrtuľa DUCprop Windspoon. Pristátie klasika. Ja obľubujem jemne na plyne, vtedy sa plaváky pri dotyku s vodou menej zanoria. Plyn stiahneš až po jemnom dobrzdení, netrpí tak podvozok. Za ranných lietaní treba dávať  veľký pozor na zrkadlovú hladinu. Ťažko sa pri nej odhaduje výška na finále pri pohľade dopredu. Stačí si rozvíriť hladinu nízkym prieletom a už je všetko na poriadku.  Zaujímavé je tiež spúšťanie a rolovanie.  Naštartuješ motor a ideš, nemáš brzdy takže treba zvýšiť opatrnosť. Ale mám svoje cesty kadiaľ  odrolujem na vzlet tak, aby nebodaj  nedošlo  ku stretu s nikým na vodnej hladine. 

Je náročné vlastniť a prevádzkovať takéto lietadlo v porovnaní s lietadlom  na kolesách?
Jediný rozdiel je len ten, že tu potrebuješ vozík na prepravu z vody do hangáru.

Ako na hydroplán a možnosť lietania z vody reagujú obyčajní ľudia,  leteckí  nadšenci či ostatní piloti?
Ľudia to prijali  s obľubou,  tešia sa, majú radosť,  mávajú z lodí,  nafukovačiek,  SUPov,  či už pri rolovaní, alebo lietaní. Pri kotvení sa fotia s lietadlom.  Mal som už aj veľa návštev pilotov, ktorí si chceli vyskúšať hydroplán a lietanie na ňom a to  ma veľmi teší.

Aleš, môžeš nám na záver ešte  pohovoriť o nejakých zaujímavostiach, nápadoch a skúsenostiach, čo sa ti pri lietaní z vody podarilo zachytiť? 
Nápadov je veľa,  podľa možností pôjdu všetky na svetlo sveta. Nie je to nič svetoborné,  veď hydroplány fungujú po celom svete. Takže ja verím a uvítam,  keď  sa ku mne pridajú ďalší  nadšenci  vzduchom a vodou chladení 🙂   Všetkých Vás pozývam vyskúšať si to, budem rád ak sa zastavíte u nás  na Liptovskej Mare.

Vďaka za pozvanie na rozhovor, chalani!  Nech Vám to všetkým lieta!

Aleš.

Text: Aleš Hrebík, Boris Čierny a Juraj Uhliar
Foto: Aleš Hrebík

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *