Misia Katana z Hanko

Tohtoročná letná letová sezóna už dala  všetkým nám aero  pozitívnym definitívne zbohom. Na doliny zaľahli mraky nízkej oblačnosti a pri akej takej možnosti výskytu tlakovej výše nad naším územím  ich zase vystriedajú v nižších polohách hmly spôsobené inverziou. Na skutočné zimné letové počasie a sneh si ešte musíme trochu počkať. A tak zoceľujeme kolektívy, popíjame čaj a spomíname. Máme tu obdobie, kedy sa vraciame týždne či mesiace späť v čase, aby sme to,  čo sme zažili, videli a získali, posunuli ďalej svojim kamarátom, ale aj vám ostatným, rovnako postihnutých lietaním.

Aby bolo na čom plniť si letecké sny, je potrebné veľa času venovať aj starostlivosti o leteckú techniku, jej opravám, modifikáciám, zástavbám prístrojov, agregátov či dokonca aj obstaraniu samotných lietadiel. Jedno také rozprávanie o tom ako Katana DA20 od Diamond Aircraft cestovala na prívese za osobným automobilom z ďalekého Fínska až k nám na Slovensko, máme pre vás pripravené. Tak nezdržiavajme a poďme k veci.

Chalani z leteckej školy Flying Service  DTO okrem lietania, praktického a teoretického výcviku starostlivosti o techniku,  venujú  pomerne veľa svojich aktivít dovozu leteckej techniky zo zahraničia. Majú s tým bohaté skúsenosti, kopec zážitkov  a dokážu hodiny hovoriť o tom, čo v skutočnosti taký krok prináša. A tak sa  naši „kamoši“ Vladko Kašpar a Pišta Nagy stali „rozprávačmi“  ako štyri  tisíc kilometrov cestovali svetom,  aby si Katanu priviezli domov do Lučenca.

Ahojte. Misia Katana z Hanko. Dlhá a náročná adrenalínová cesta na sever Európy do Fínska s tým,  že späť ste cestovali s nákladom v podobe vašej takpovediac novej DA20 A1 Katana na prívese auta. Prečo až tak vzdialená krajina ako Fínsko, prečo Katana a prečo na prívese za osobným autom?
Pre Katanu sme sa rozhodli preto,  že ako lietadlo spĺňala naše požiadavky pre letecký výcvik,  športové  a turistické lietanie. V prospech zavážilo aj to, že  ide o lietadlo pripravené a vybavené na večernú a nočnú prevádzku a spĺňa všetky predpoklady lietania za podmienok VFR noc. Ďalej  nás oslovila jeho celo laminátová konštrukcia,  jej pevnosť, odolnosť a pomerne ľahká údržba. S rakúskym výrobcom Diamond aircraft   jeho produktmi máme len dobré skúsenosti. V dobe, keď sme  rozhodovali o kúpe ďalšieho aeroplánu  ukázalo sa dosť problematické  a náročné zohnať tento typ lietadla. Nám sa však naskytla príležitosť, ale vzdialená tisícky kilometrov na sever od nás, vo Fínsku. Aj napriek vzdialenosti  padlo rozhodnutie za lietadlom vycestovať. Pôvodný zámer  bol   letieť s ním až domov, ale podmienky preletu sa príchodom zimného počasia zhoršili a boli čoraz náročnejšie. Nasnežilo, pokazilo  sa počasie po plánovanej trati letu.  Krátka doba denného svitu a predpoklad, že  prelietavať cez Baltské more s lietadlom,  ktorého technický stav nám nebol známy  nás prinútili hľadať  inú alternatívu ako sa dostať  domov.  Ako najvhodnejšiu možnosť sme zvolili  cestu autom.  Prenajali sme prives   s dostatočnou dĺžkou 12 metrov  a vydali  sa na dvadsaťštyri  hodinovú cestu. Ráno na ďalší deň sa začalo  s demontážou Katany. Za pár hodín bolo naložené, ukotvené a pripravené vydať sa späť domov.

Bolo to náročné, respektíve zopakovali by ste si ten kolotoč ešte raz?
Samozrejme, aj napriek námahe, časovej náročnosti a vyťaženiu sa nám v  závere podarilo dosiahnuť výsledok, ktorý sme očakávali. Máme lietadlo  s nízkym náletom, vo výbornom technickom stave,  po šetrnom  majiteľovi, o ktoré bolo starostlivo postarané. Takže, ak by ten kolotoč priniesol dosiahnutie rovnakého výsledku, tak nemáme žiadny problém si to znova zopakovať.

Zážitkov z tak náročnej výpravy máte určite niekoľko, porozprávajte nám o nich.
Zážitkov ako hovoríš bolo neúrekom a dnes už s radosťou na to všetko spomíname. V Poľsku sme narazili na  prvé malé problémy a nedorozumenie s vybavovaním  poplatkov na spoplatnených úsekoch ciest. Nevedeli a nedokázali zaradiť naše osobné auto s 12 metrovým prívesom do príslušnej hmotnostnej kategórie.  Pomohla nám v tom mobilná aplikácia a tá tento problém vyriešila za nás. Po ceste sme pohotovo riešili  dopravu cez Baltské more, plánovali a objednávali na rýchlo ubytovanie a miestenky na trajekt. Muselo sa to stíhať, lebo ten trajekt bol posledný v ten deň.  K zaujímavostiam určite patrí náš nocľah v penzióne zriadenom v bývalej väznici, navštívili sme miestny pivovar a okúsili fínske pivo za deväť eur. Trvalo nám to celé  tri dni, precestovali  sme Slovensko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Estónsko  a Fínsko, prešli viac ako štyritisíc kilometrov.

Dnes už Katana lieta, ale vieme, že plánujete zimný čas využiť na jej vylepšenie, tzv. „tunning“.
Objednali sme u firmy MT Propeler novú  dvojlistú staviteľnú vrtuľu a nový motor Rotax 912 iS s priamym  vstrekovaním.  Čiže pôvodný motor s ťahom  80 hp  meníme za silnejší a očakávame v prvom rade väčší výkon, vzlety na kratších vzdialenostiach, taktiež ekonomickejšiu prevádzku  a ekologické dopady na životné prostredie v podobe nižších emisií. Cestovná rýchlosť  by sa mala posunúť z 90 knots  na predpokladaných a očakávaných 130 knots.  Sami sme zvedaví a plní očakávaní.

To asi zatiaľ u nás na Slovensku nemá konkurenciu.
Zatiaľ, čo máme informácie, tak lietadlo Katana DA20 A1 v tejto konfigurácií a výbave u nás nelieta. Vieme o jednom v Rakúsku, konkrétne v meste Wels.

Bude to v takej konfigurácií  pre vašu leteckú školu ideálne lietadlo, alebo máte aj iné riešenie?
Pre výcvikové lietanie iste to bude vhodné a prijateľné. Odpadne  povinnosť s ohrevom karburátora pri zostupe, zostáva práca so staviteľnou vrtuľou.  Chceme ponúkať svojim klientom nové, moderné a nadčasové technológie a preto sme sa pre túto zástavbu  aj rozhodli. MT propeler je vrtuľa stavaná práve pre kategóriu lietadiel s motorom okolo 100 konských síl a tak sme sa rozhodli ju vyskúšať.

Ďakujeme  za rozhovor a prajeme všetko dobré.