Filoména ako statický exponát pre verejnosť

Jediná spoločnosť, ktorá sa špecializuje na leteckú záchrannú činnosť na Slovensku, Air Transport Europe pred viac ako rokom sprístupnila svoj vyradený vrtuľník Agusta A109 K2 registrácie OM-ATF v parku pred letiskom Poprad-Tatry. Vrtuľník, ktorý na svojej palube prepravil viac ako 1700 pacientov počas 15tich rokov pôsobenia v slovenských strediskách VZZS, ktorými ATE disponuje. Z registra lietadiel bol vyradený v roku 2021 s konečným náletom 7252 hodín, čo predstavuje 302 dní strávených vo vzduchu. Ako vníma tento krok samotná spoločnosť? Oslovili sme hovorkyňu a manažérku PR, PhDr. Zuzanu Hopjakovú. 

Čo Vás viedlo k myšlienke posunúť vrtuľník do “rúk” verejnosti? 
Skelet vrtuľníka Agusta A109K2, OM-ATF bol v  parku Letiska Poprad – Tatry umiestnený v júni 2021. Záchranárske vrtuľníky našej spoločnosti lietajú pre záchranu a pomoc tým, ktorí sa ocitnú v tiesni už viac ako 30 rokov. A práve to bol dôvod, prečo sme sa pri tejto príležitosti rozhodli skelet záchranárskeho vrtuľníka  podarovať širokej verejnosti. Záchranársky vrtuľník, ktorý bolo možné vidieť krúžiť nad hlavami si mnohí nadšenci letectva želali vidieť v životnej veľkosti, zblízka, čo nebolo jednoduché. Preto sme sa rozhodli, keďže svoju misiu vo vzduchu splnil, aby širokej verejnosti slúžil naďalej, ale už len na zemi. Všetci nadšenci letectva si ho tak môžu obzerať ako zvonku, tak aj zvnútra a oboznámiť sa tak s leteckou technikou využívanou v záchrannej službe. Interiér vrtuľníka sme doplnili o informačené tabule, na ktorých je znázornená medicínska výbava záchranárskeho vrtuľníka s popisom jednotlivých zdravotníckych pomôcok.  

Ako hodnotíte tento krok po viac ako ročnom vystavení vrtuľníka? 
Po jeden a pol ročnom pôsobení našej “Filomény“ v letiskom parku sa tešíme predovšetkým vysokej návštevnosti, ktorú sme zaznamenali hneď po jej osadení a následne počas prázdninového obdobia. Musím priznať, že menšia obava z toho, či z našej Filomény nebude postupne ubúdať a “veľkí“ záujemcovia si z nej so sebou neodnesú nejaký ten suvenír stále je. Chceme ale pochváliť doterajších návštevníkov, že sa počas jej návštevy a prehliadky správali ohľaduplne, s rešpektom a že sme nezaznamenali žiadne výtržníctva, či straty. Máme veľkú radosť z toho, že myšlienka podarovať tento vrtuľník verejnosti sa nám osvedčila a plní svoj účel. Počas zimného obdobia interiér vrtuľníka z dôvodu údržby prístupovej plochy uzavreli. Rovnako tak aj tento rok. Po skončení zimného obdobia bude interiér pre verejnosť opäť sprístupnený. 

Predpokladáme, že vzhľadom na 24/7 ochranu letiska, by sa bezpečnejšie miesto na vystavenie len ťažko hľadalo.  Je tak? 
Presne tak. Priestor je neustále monitorovaný kamerovým systémom, takže bezpečnosť je tu určite zabezpečená. A keď k tomu pridáme to, že nám ostala naša “Filoména“ nablízku, tak si skutočne lepšie miesto na jej dôchodkový odpočinok nevieme predstaviť. Tým, že ju máme “po ruke“ a pod dohľadom, sa môžeme o ňu starať. Naši chlapci mechanici ju pravidelne kontrolujú a v prípade, že je potrebné ju napr. vyčistiť, povysávať, tak to vedia urobiť hneď. 

Na lietadlá v rôznych leteckých spoločnostiach sa podľa zvyku píšu “názvy letísk” prípadne názvy miest, kde daná mašina zavítala prvý krát. Váš vrtuľník bol pomenovaný “Filoména” bola to Vaša prvá pacientka alebo lekárka? 
Od prvého momentu, kedy priletel slúžiť na stredisko do Bratislavy, kde mal svoje najčastejšie pôsobisko, ho záchranári nazývali “Filoména“ podľa registračnej značky OM-ATF. Neskôr bol oficiálne pomenovaný po lekárke leteckých záchranárov “Ildikó“, ale pre domácu základňu ostal aj naďalej “ich Filoménou“.

Očakávate v budúcnosti aj ďalšie vystavenia vrtuľníkov prípadne darovanie či predaj strojov do leteckého múzea? 
Spoločnosť ATE postupne obnovuje svoju záchranársku flotilu vrtuľníkmi typu Bell 429 a EC 135. Vrtuľníky Agusta A109K2 budú priebežne nahrádzané inými typmi. Ako posledné pribudli do flotily štyri vrtuľníky typu EC 135, ktoré boli upravené pre potreby záchrannej služby. Práve vrtuľník EC 135 nahradil Filoménu ako prvú. O tom, aký osud čaká postupne vyradené vrtuľníky zatiaľ nevieme, ale nevylučujeme aj to, že bude rovnako podarovaný pre služby verejnosti, či leteckého múzea. 

Za zverejnenie stojí krátke zhrnutie služby spomínaného vrtuľníka,  ktoré uvádza jeho bývalý prevádzkovateľ Air Transport Europe na informačnej tabuli pri umiestnenej v jeho tesnej blízkosti.
Vrtuľník Agusta A109K2, na ktorý sa pozeráte, bol vyrobený v roku 1994 talianskym výrobcom Agusta, S.p.A. Svoju záchranársku činnosť zahájil s menom “Falco“ v Taliansku, kde lietal pod hlavičkou spoločnosti Elidolomity SrL. Po 12 rokoch, presnejšie v júni 2006 priletel na Slovensko. Vo svojej záchranárskej činnosti pokračoval pre spoločnosť AIR TRANSPORT EUROPE s registračnou značkou OM-ATF. Od prvého momentu, kedy priletel slúžiť na stredisko do Bratislavy, kde mal svoje najčastejšie pôsobisko, ho záchranári nazývali “Filoména“. Neskôr bol oficiálne pomenovaný po lekárke leteckých záchranárov “Ildikó“, ale pre domácu základňu ostal aj naďalej “ich Filoménou“. Počas 15-tich rokov svojho pôsobenia v leteckej záchrannej službe na Slovensku previezla Filoména na palube viac ako 1700 pacientov, pričom najčastejšie letela k úrazovým stavom po dopravných nehodách, pádom z výšky a popáleninám. Okrem záchranných akcií ho posádky využívali aj v rámci výcvikov vrátane tréningov špeciálnej záchrannej činnosti pomocou lanovej techniky. Svoju záchranársku misiu ukončil 31. júla 2020 prevozom pacienta s cievnou mozgovou príhodou do nemocnice v Bratislave. Z registra lietadiel bol vyradený v roku 2021 s konečným náletom 7252 hodín, čo predstavuje 302 dní strávených vo vzduchu. Ďakujeme za službu Filoména!

Technické údaje: 

Max. vzletová hmotnosť

  2850 kg

Max. rýchlosť

  282 km/hod

Max. vytrvalosť

  2,7 hod

Max. dolet (štandardné podmienky)

  500 km

Dĺžka vrtuľníka

  13,35 m

Priemer nosného rotora

  11,0 m

Výška vrtuľníka

  3,50 m

Výkon motorov

  2×492 kW 

Objem kabíny (s batož. priestorom)

  4,82 m3

Kapacita 

  1+ 6 osôb

Motory

  Arriel 1K1

Text: PhDr. Zuzana Hopjaková, Boris Čierny, Juraj Uhliar
Foto: Juraj Uhliar / www.letectvosr.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *