Desať rokov Go2Sky očami CEO, Daniela Ferjančeka

Počas uplynulých troch rokov si civilné dopravné letectvo prešlo mimoriadne náročným obdobím. Zatváranie destinácií s tým spojené rušenie letov, redukovanie flotily, ktoré viedlo až k uzemňovaniu samotných lietadiel a nadmerné prepúšťanie zamestnancov v leteckej doprave všade vo svete. Ako sa s touto situáciou popasoval jeden z dvoch slovenských leteckých dopravcov, Go2Sky? Prinášame vám rozhovor s výkonným riaditeľom leteckej spoločnosti Go2Sky, Danielom Ferjančekom.

V roku 2022 oslavila Vaša spoločnosť Go2Sky desiate výročie od svojho vzniku. Aké boli Vaše začiatky v letectve a čo Vás motivovalo k založeniu vlastnej leteckej spoločnosti?
Vo veľkom letectve v kokpite Boeingu 737 som začal v spoločnosti Air Slovakia. Po jej krachu som bol spolumajiteľom Air Explore odkiaľ som odišiel približne po jednom roku. Založiť vlastnú spoločnosť bola veľká výzva, chcel som si dokázať, že to zvládnem. A občas som si chcel aj zalietať.

Uvažovali ste pri zakladaní aerolínií aj o prevádzkovaní pravidelných leteckých liniek alebo len o ACMI?
Na Slovensku nie je v súčasnosti a som presvedčený že ani v blízkej budúcnosti trh na prevádzkovanie pravidelnej dopravy. ACMI je relatívne bezpečný a stabilný biznis a je to prakticky jediná možnosť ako udržať leteckú spoločnosť na Slovensku nad vodou.

Go2Sky má svoju základňu na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave. Prečo práve Bratislava?
Bratislava je viac administratívnou ako skutočnou základňou. My lietame a parkujeme tam, kde to zákazník požaduje. V Bratislave trávime väčšinou iba zimu, keď je práce veľmi málo. 

Akú veľkú flotilu lietadiel má v súčasnosti Vaša spoločnosť a aký je priemerný vek lietadiel?
V súčasnosti prevádzkujeme 3 lietadlá, priemerný vek je 17 rokov.

Vidíte v dnešnej dobe potenciál na „rozlietanie“ Slovenska? Je tu priestor na pôsobenie domáceho leteckého dopravcu prevádzkujúceho pravidelné letecké linky zo slovenských letísk (LZIB,LZTT,LZKZ)? Alebo je trh už obsadený zahraničnými nízkonákladovými dopravcami ako Ryanair či Wizz air a domáci dopravca nemá šancu?
Slovo “rozlietanie” často používajú manažéri letísk v rámci osobnej propagácie. Je to nezmysel. Žiadne letisko ešte linku nerozlietalo. Linku rozlietajú cestujúci a teda trh. Keď budete vyrábať špičkové topánky od veľkosti 10, nikto ich nebude kupovať, Skrachujete. Na pravidelnú dopravu na Slovensku nie je trh a to málo čo je, pokryjú bez problémov spoločnosti ako Ryanair a Wizz air. A vnútroštátna doprava v krajine, ktorá sa dá od východu na západ precestovať za pár EUR za 5-6 hodín? Nezmysel.

Ako by ste zhodnotili uplynulých desať rokov pôsobenia Go2Sky na trhu?
Go2Sky ma za sebou úspešnú históriu, ktorú pokazilo iba obdobie pandémie COVID – 19. A nakoniec aj tú sme prežili, aj keď sme prišli takmer o všetko. Bojujeme ďalej. Postupne a pomaly sa vrátime tam kde sme boli v roku 2020.

Čo považujete počas uplynulých desiatich rokov za najväčší úspech aerolínií Go2Sky?
Úspechom je už len to že firma úspešne prežila 10 rokov. Ale najviac som hrdý na to, že sme ako prvá spoločnosť v histórii Slovenska získali certifikát kvality IOSA. A nebyť pandémie, tak sme dnes partnerom Lufthansy.

Začiatkom roka 2020 zasiahla celý svet bezprecedentným spôsobom pandémia spôsobená vírusom COVID-19. Prakticky zo dňa na deň sa takmer prestalo lietať. Ako táto situácia zasiahla Vašu spoločnosť?
Veľmi ťažko, ako všetkých na trhu. Pokles prevádzky bol zničujúci a aj keď sme mali prácu v Kosove, nemalo to ekonomický význam. Preto sme sa rozhodli prevádzku pozastaviť a obnoviť ju v roku 2021.

Rok 2022 a hlavne letná sezóna ukázala, že došlo k postpandemickému oživeniu leteckej dopravy. Leteckí dopravcovia aj letiská vykazujú najvyššie čísla prepravených cestujúcich za posledné dva roky. Ako by ste zhodnotili rok 2022 z pohľadu spoločnosti Go2Sky?
Rok 2022 bol výborný ale stále nie sme na úrovni roku 2019. 2023 bude rokom úplného zotavenia.

Pristúpili ste k rozširovaniu flotily lietadiel. V polovici októbra 2022 posilnil Vašu flotilu ďalší Boeing 737-800 s registráciou OM-GTK. Máte v pláne ešte ďalšie rozširovanie flotily?
Ďalšie rozširovanie na rok 2023 neplánujeme. Trhu ponúkneme 3 lietadlá.

Máte na zimu 2022 prenajaté všetky svoje lietadlá? Ktorí prenajímatelia budú využívať služby Vašej spoločnosti?
Zimu venujeme hlavne údržbe a vrátaniu lietadiel Leassorom. Lietame hlavne AD-HOC lety, žiadny dlhší prenájom momentálne nemáme podpísaný.

Môžete nám prezradiť aké máte plány na rok 2023?
Chceme absolvovať dobrú sezónu, podľa možnosti s čo najmenej technickými a organizačnými problémami. Stabilizovať firmu a pripraviť ju na rok 2024, kedy by sme chceli prevádzkovať 4 lietadlá.

Ešte sme sa nestihli poriadne spamätať z pandémie a už svet a hlavne Európu zasiahla energetická kríza spôsobená vojenským konfliktom na Ukrajine. Cena leteckého paliva v tomto roku stúpla približne dvojnásobne.  Ovplyvnila táto situácia aj Vašu spoločnosť a jej plány pre nasledujúce roky?
Cena paliva stúpla ale následne klesla. ACMI biznis cena paliva zásadne neovplyvňuje, dopyt v roku 2022 kvôli cene paliva neklesol. Náš plán do ďalších rokov je jednoduchý.

Chceme byť aj naďalej ekonomicky a prevádzkovo stabilným partnerom našich zákazníkov – tak ako nás na trhu všetci poznajú. Flotilu chceme postupne rozšíriť na cieľový stav 5 lietadiel a postupne ju omladzovať.

Text: Ivan Hajník, Daniel Ferjanček
Foto: Go2Sky / Daniel Ferjanček, Martin Dichler, Peter Spurný

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *