Yellow sky a nečakaný návrat Čmeliakov na slovenské nebo

     „Bejvávalo“,  tak sme si nie raz zvykli hovorievať  s chalanmi, s ktorými brázdime slovenské letiská  s „loweprováckymi“ batohmi  pri pomyslení na skutočnosť, ktorá pred pár rokmi bola viac-menej samozrejmosťou. Skutočnosť, ktorú všetci veľmi dobre poznáme z filmového plátna,  keď legendárny Štefan priletel až „ze Slovenska“, ale aj z reálneho života, kedy rozhulákaný hviezdičák  znel ako barytón nejedným chotárom a Čmeldovia zo Slov-Airu  boli neoddeliteľnou súčasťou a očakávanou  predzvesťou konca zimy.

Na to, aby som prežíval rozprávky som pristarý, veriť v zázraky sa v dnešnej dobe už nenosí a cestovanie v čase mi pripomína akurát tak vtip o Očovskom bačovi, rozumej  pastierovi oviec,  keď ponúkal sám seba ako cestovateľskú atrakciu v Podpoľaní,  ale o tom si povieme pár slov niekedy nabudúce.

 Chvalabohu za spomienky a  zážitky z prvého marcového víkendu roku  dvetisíctrinásť kedy som opäť o kus bližšie k tomu, že začínam veriť v zázraky, prežívať rozprávky a viem aj ako chutí cestovanie v čase. Áno viem, veď nič také prevratné, čo by spasilo ľudstvo sa nestalo. Ale predsa pár ľuďom od lietadiel, letectva, leteckého  fachu  to zanechalo radosť na duši a blažený úsmev na tvári.       

Dobre, stačí, ideme k veci, aby sme náhodou neskončili ako argentínska telenovela, ktorá keď začne, nemá konca kraja.  Minulý víkend bol skutočne tým, čo som mal možnosť vidieť na vlastné očí, počuť na vlastné uši a zažiť na vlastnej koži a potvrdil  mi už neraz spomínané cestovanie v čase. Presne som prežíval to,  čo bolo pred pár desiatkami rokov,  no teraz ja nejaký ten rok starší, o niečo skúsenejší , s kanónom na krku a s chuťou zažiť a zadokumentovať,  o čom sme dlhé roky snívali a čo už možno tak skoro neuvidíme. A predsa podarilo sa mi vrátiť čo i len na krátky čas v rámci víkendu do úžasného obdobia rokov deväťdesiatych.  Do obdobia zlatých časov práškariny, keď sme bežne na dedine stretávali traktor s liadkom, na roli  či poľnom letisku videli bielo-červený veterný rukáv, vo vzduchu poletovali žlté čmeliaky a my sme s potechou počuli lahodný zvuk od ich hviezdicového Waltra.

Tá tohtoročná zima nám  svojou nadpriemernou snehovou prikrývkou, pomerne dlho trvajúcim mrazivým počasím a následne premokrenou pôdou   dopomohla k tomu, že naši chlebodarcovia  poľnohospodári museli pozemnú aplikačnú techniku, ktorá zaživa v poslednom období veľký „comeback“  vymeniť za tú, rokmi osvedčenú, spoľahlivú a zaužívanú, leteckú.  Inak vždy žltý apron   Aero Slovakie v Nitre sa razom vyprázdnil na nepoznanie takmer do posledného kusu.  Polia ožili, nebo sa rozžiarilo, doliny sa rozozvučali a všetci sa mohli radovať, že konečne po rokoch sa podarilo ukázať to, ako letecké poľnohospodárske práce  dokážu stále ponúknuť také služby, čo skutočný roľník očakáva.  Kvalitnú správne načasovanú a presnú aplikáciu živín a prípravkov na ochranu rastlín tak prepotrebnú  na to, aby mohol v lete  zozbierať  bezkonkurenčnú úrodu.

V podstate veríme a dúfame, že práškarina v tejto sezóne je len na svojom začiatku. Veď predchádzajúci víkend bol vlastne prvým, kedy sa skutočne poletovalo na viacerých miestach, hlavne na juhu stredného a západného Slovenska. Stred je stále pod snehom, v krajnom prípade pod vodou a  postupným otepľovaním  sa otvára cesta možnosti uvidieť a zažiť ten skutočný návrat lietajúceho Čmeldu aj nad tým svojím chotárom, alebo vo svojom blízkom okolí. Ja  osobne si chcem ten pocit cestovania v čase za práškarinou  ešte určite zopakovať.

Na záver  nemôžem zabudnúť poďakovať za ochotu,  spoluprácu a ústretovosť pánom pilotom, mechanikom, agronómom, predsedom v Boľkovciach, Prši,  Malom Kiari, Bátovciach, Medovarciach, Ľubošovi z Aero Slovakie,  borťákovi, navigátorovi a súputníkovi na cestách Milčovi. Bez vašej pomoci a pričinenia by som nemal možnosť zažiť to skutočné „Yellow sky“…

Text a foto:  Juraj Uhliar © 2013

     

Zlín Z-37 Čmelák 

     Jednomotorový celokovový dolnoplošník trubkovej konštrukcie, potiahnutý polyuretánovou tkaninou, s ostruhovým usporiadaním podvozku. Vyvinutý  ako spoločný projekt dvoch významných leteckých fabrík v Československu. Konkrétne Moravanu Otrokovice a Let Kunovice s využitím na poľnohospodárke účely. Lietadlo slúžilo a dodnes slúži aj množstvu iných činností. Okrem už spomínanej poľnohospodárskej činnosti, konkrétne aplikácií prachovitých, kryštalických, granulovaných  a tekutých látok posypom a postrekom.  Taktiež pri hnojení, ochrane rastlín, vápnení pôdy a vodných plôch, hasení lesných požiarov. Ale  slúži aj  ako nenahraditeľný pomocník pri vlekaní vetroňov, transparentov, leteckom výcviku, doprave osôb a nákladu a v dnešnej dobe už aj čo raz  vo väčšom počte ako múzejný exponát.  V rokoch 1963 až 1985 bolo vyrobených približne 710 ks  Čmelákov rôznych verzii a modifikácií.

Lietadlo je  poháňané  vzduchom  chladeným  preplňovaným   hviezdicovým    motorom     Walter M462 RF o výkone 315 koni, s vrtuľou Avia V-520. Hmotnosť prázdneho lietadla je 985 kg, vzletová hmotnosť 1850kg, užitočné zaťaženie 600kg. V časti za pilotnou kabínou je osadený kotol na chemikálie  o objeme 650 litrov.  

V roku 1981 bol skonštruovaný prototyp modifikovanej verzie poháňanej turbovrtuľovým motorom Walter  M 601 o výkone 691 koni označovaný ako Zlín Z-37T Agro Turbo. Neskoršia produkcia niesla označenie Z-137T. Výroba Agro Turba bola ukončená v roku 1994 pri počte 51 ks. Jeho využitie  bolo opäť smerované na poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo, hasenie lesných požiarov, podobne  ako jeho predchodca. V roku 2006 uskutočnil Z-137T  imatrikulácie OM-TOP pilotovaný Ďusom Kováčikom z Nitrianskej Aero Slovakie spoločný aero vlek 9 vetroňov L-13 Blaník  a pokúsil sa o zápis do Guinnessovej  knihy  rekordov.

     

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *