Dnes je to presne 53 rokov, čo 4. novembra 1968 zo vzletovej a pristávacej dráhy štátneho podniku Aero Vodochody prvýkrát vzlietol prototyp cvičného dvojmiestneho prúdového lietadla druhej generácie označený ako L-39X-02. Išlo o druhý vyrobený kus pochádzajúci z konštrukčnej dielne pracujúcej pod vedením Ing. Jána Vlčka. Na základe vopred stanovených technicko-taktických požiadaviek získaných od letectva Československej ľudovej armády a skúseností získaných s prevádzkou cvičného prúdového lietadla L-29 Delfín, s vývojom L-39 sa začalo už polovici šesťdesiatych rokov.
Prúdové cvičné lietadlo druhej generácie malo hlavne spĺňať požiadavky na základný, pokračovací, ale aj bojový výcvik s použitím výzbroje pre pilotov armády s plynulou možnosťou prechodu na moderné prúdové bojové lietadlá prevažne sovietskej konštrukcie. Neskôr sa lietadlo Albatros s výnimkou Poľska stalo jednotným cvičným typom armád Varšavskej zmluvy. Celkovo bolo vyrobených takmer 2800 kusov a koncom osemdesiatych rokov sa stal Albatros najrozšírenejším cvičným prúdovým lietadlom na svete. Medzi najväčších odberateľov s viac ako dvetisíc kusmi sa stal Sovietsky zväz.
Do výzbroje letectva vtedajšej Československej ľudovej armády bola L-39 zavedená 28. marca 1972 a jej prevádzkovateľom sa stala Vysoká vojenská letecká škola v Košiciach. Po rozdelení ČSFR Slovensko disponovalo deviatimi kusmi L-39 verzie ZA, osem kusov verzie C a dva kusy uspôsobené na vlekanie vzdušných terčov verzie V. Po viacnásobnej modernizácií a generálnych opravách Albatrosy vo Vzdušných silách armády Slovenskej republiky slúžia dodnes.
O jeho kvalitách, konštrukčnej dokonalosti a nadčasovosti, nenáročnosti prevádzky, dobrých letových vlastnostiach a ľahkej ovládateľnosti sa máme možnosť presviedčať čoraz častejšie. Lietadlá preslávila vo svete slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy. Taktiež tvoria súčasť leteckých flotíl aj u iných známych akrobatických skupín ako sú Baltic Bees, Patriots Jet Team, Russ a donedávna aj Breitling Jet Team.
Zdroj: wikipedia, vhu.sk
Text a foto: Juraj Uhliar