Sedem dní: zo zákulisia života leteckého inštruktora

Nielen o tom, aký vie byť pracovný týždeň pilota všeobecného letectva, ale aj o tom, ako môžu vyzerať niektoré výcviky a preskúšania.

Je zimné, sobotné ráno. Sedím doma, pozerám sa von z okna a vidím hmlu. To mi však nestačí, a preto kontrolujem aj METAR a TAF okolitých letísk. Na lietanie to príliš sľubne nevyzerá, aj keď niekedy poobede by sa to mohlo vylepšiť. Ukážková inverzia, ktorá naokolo panuje, mi však na nálade neuberá. Skôr naopak! V kútiku duše sa trochu aj teším, pretože za takýchto podmienok bude môj dnešný deň bez pracovných povinností. Dostávam tak príležitosť sprostredkovať Vám takouto formou jeden obyčajný týždeň letca pôsobiaceho vo všeobecnom letectve.

Sobota, keď je počasie proti Vám

Spolu s kolegom sedíme v  „Twinstare“ a odpočítavame čas. Do Amsterdamu je to ešte hodinka letu. Máme silný protivietor a z letiska, kam máme namierené, prichádzajú nie práve ideálne správy o počasí. Postupujúci teplý front nám mení plány a komplikuje situáciu. Zatiaľ sa nachádzame v relatívnom bezpečí s modrou oblohou okolo nás. To  sa však zmení pri klesaní. Silná turbulencia, námraza a vietor sú nerozluční kamoši takejto frontálnej činnosti. Rozhodujeme sa medzi vyčkávaním alebo divertom. Vyhráva divert a my v tom momente vieme, že dnes doma spať nebudeme. Divert nie je iba akési vykľučkovanie z nie práve najideálnejšej situácie. Bok po boku, ruka v ruke ho sprevádzajú rôzne logistické komplikácie. Vďaka ním máme o program na pár hodín postarané.

Nedeľa a bezpečnosť na prvom mieste

Počasie sa umúdrilo, ale odlet domov je možný až poobede. Nesmieme nič podceniť, a tak nám plánovanie letu zaberá takmer celé doobedie. Dôkladne naplánovaný let je polovica úspechu! Jeho časť má opäť komplikovať teplé frontálne prúdenie. Volíme vhodnú stratégiu. V hre sú rôzne záložné plány ako náhradné letiská, zmena trasy a aj prípadné odloženie letu. Bezpečnosť je absolútne na prvom mieste! Je krátko po štrnástej a my máme „kolečká v lufte“. Domov sa dostávam po ôsmej večer a viem, že víkend strávený v práci pre mňa „modrý pondelok“ neznamená.

Pondelok býva nekonečný…

Profesionálna práca pilota, či už inštruktora alebo „airlinera“, nie je iba o lietaní, ale aj o nekonečnom papierovaní. A presne také bývajú moje pondelky!

Od editora som dostal otázku: „Nenájdeš aspoň jednu pozitívnu vec na papierovaní v pondelok?“. No, nenájdem! Myslím, že je to rovnako nemožné, ako prinútiť Zlín 142 „správať sa“ ekonomicky. Najmä keď je vonku nádherné letové počasie… Ale poďme radšej na ďalší deň, nech Vás neodradím od čítania hneď na začiatku týždňa.. 😊

Utorok: Bez prípravy sa nekoná žiaden výcvikový let!

Mojou hlavnou náplňou je inštruktorská činnosť, dnes mám v programe výcviky PPL(A).

Klient si robí prípravu na let, ktorá zahŕňa vytlačenie METARu, TAFu , NOTAMov, AUPu a hmotnosti a vyváženia. Za  odmenu mu robím kávu a ponúkam horalku. Ideme lietať okruhy, a tak ho na chvíľu staviam do pozície inštruktora. V rámci brífingu si nechávam od neho detailne vysvetliť, ako mám letieť po letiskovom okruhu. Kvalitný brífing považujem za veľmi dôležitý a ten niekedy trvá dokonca aj dlhšie ako výcvikový let. Samozrejme, v závislosti od toho, čo ideme lietať alebo aké je napríklad počasie.

Ani neviem ako, zrazu je krátko po západe slnka a za naším chrbtom v hangári spokojne odpočívajú umyté lietadlá. Tým sa môj deň nekončí! Po príchode domov vyučujem teoretickú prípravu, ktorú počas koronakrízy vykonávame online formou.

INFO:
PPL(A) alebo „Private Pilot License“ alebo licencia súkromného pilota. Vo všeobecnosti považovaná za prvý krok do sveta letectva, čo všetko vás čaká pred získaním tejto licencie a aké sú podmienky pre jej získanie:

  • Zdravotná spôsobilosť, min. 2.triedy
  • 100 hodín teórie
  • 45 letových hodín
  • Prvý samostatný let, najskôr po dovŕšení 16 rokov
  • Vydanie preukazu PPL(A): pri dovŕšení 17 rokov

Streda, zmena dresu

Dnes neprezentujem firmu, ktorá ma zamestnáva, ale dopravný úrad! Na pláne sú totiž dve praktické preskúšania. Prvé je na získanie preukazu spôsobilosti PPL(A). Preskúšanie pozostáva z 1,5 hodinového letu, ktorému predchádza dôkladný brífing. Počas neho sa kontroluje výcviková dokumentácia a pripravenosť uchádzača nie len na samotný let, ale aj na jeho nasledujúcu leteckú kariéru.

INFO:
Čo potrebuje pilot na PPL skilltest?

  • Vyplnený letový plán (nemusí byť podaný)
  • výškový profil trate,
  • výpočet hmotnosti a vyváženia,
  • navigačný štítok a trasa zakreslená v mape
  • METAR, TAF, NOTAMy, AUP
  • základné vedomosti o letectve.
  • Let trvá 1,5 hodiny a pozostáva z navigačnej časti a letu v priestore v zmysle predvedenia techniky pilotáže.

Poobedné preskúšanie je o čosi jednoduchšie. Na palube sa stretávam s osvedčeným „flígrom“, ktorý mi bol inštruktorom v mojich leteckých prvopočiatkoch. Predlžuje si inštruktorskú kvalifikáciu. Spomínam si ešte aj dnes, aký bol na mňa prísny počas môjho výcviku, čo s odstupom času hodnotím ako jednu z najdôležitejších a najpozitívnejších vecí!  V tomto duchu sa nesie aj jeho preskúšanie. Nič nedostáva zadarmo! Simulovaný požiar motora pri rozbehu či vysadenie motora po odpútaní. To má za tie všetky povytiahnuté poistky počas letu, nácviky „núdzakov“ v tom najnevhodnejšom čase a iné vychytávky, ktorými ma trápil on pár rokov dozadu.

“Byť v istých ohľadoch prísny na klienta-žiaka vo výcviku považujem z metodického hľadiska za veľmi dôležité”

Štvrtok, výmena rolí

Aj mne treba predlžovať kvalifikácie a tak opäť sedím v obľúbenom „Twinstare“.Vedľa mňa je na vonkajšok vážne sa tváriaci sa pán. Ten bude dnes pre zmenu preskúšavať mňa za účelom predĺženia kvalifikácie ME IR. Prístrojový odlet z Bratislavy do Piešťan je „brnkačka“. Obe letiská považujem za „domovské“, takže si to vychutnávam. Jedno priblíženie ILSové, po ňom Go around a postupom nezdareného priblíženia pokračujem na ďalšie, tentokrát NDB priblíženie. Po ňom nasleduje štandardná prístrojová odletová trasa smer Bratislava, kde to zakončujeme RNAVovým priblížením.

V ten deň sa do Piešťan vraciam ešte raz. Vonku je úžasné zimné počasie, ktoré nám poskytuje ideálnu príležitosť na nočný výcvik „VFR night“. Výcvik pozostávajúci z piatich hodín obvykle rozdeľujeme na dve časti. Prvú okruhovú a druhú navigačno-priestorovú. Nočné lietanie mám veľmi rád! Považujem ho za odmenu pre žiakov za získanie PPL. Nočné lietanie má oproti dennému viacero výhod, ale aj zopár nevýhod. Napríklad také neskoré príchody domov bývajú daňou za príjemné polietanie bez termiky, s minimom inej prevádzky a ňou spojeným kľudom na frekvencii.

Piatok, koniec je nový začiatok…opäť sa to niekomu podarilo zvládnuť!

Opäť ma dobieha moja hlavná náplň práce, a tak sa na palube rôznych typov lietadiel stretávam s priateľmi, ktorí sú v rôznom štádiu na svojej ceste za vysneným povolaním, alebo koníčkom. Ráno lietam inštruktorský výcvik. Príjemná zmena! Už pomaly ani neviem, ako sa sedí na ľavej sedačke. Vedľa mňa je skúsený pilot s ambíciou stať sa inštruktorom. Najviac ho naučím, keď mu budem robiť „zle“! Moje obľúbené požiare motora strieda zaseknuté trimovanie, alebo divadielko, kedy hrám žiaka, hrdo sa pýšiaceho diagnózou „LMD“ (ľahká mentálna disfunkcia), s leteckou komunikáciou podľa vzoru „neandertálec-jaskynný muž“. Baví ma to! 😊

Poobede mám tú česť letieť posledný výcvikový let pred ukončením výcviku obchodného pilota CPL. Počas veľmi príjemným navigačným letom okolo celého Slovenska so Števom, tak sa volá chalan, ktorý si už prešiel takmer celú vyššie zmieňovanú cestu, spomíname na jeho začiatky. Obaja máme dobrý pocit!

Prácu inštruktora, rovnako ako prácu učiteľa, vnímam ako poslanie! Vždy, keď niekto ukončí výcvik je to pre mňa rovnaká radosť z dosiahnutého úspechu ako pre dotyčného šťastlivca. V piatok bola tá radosť znásobená tým, že sa Števovi začína otvárať brána do sveta profesionálneho letectva.  Nebudem klamať keď napíšem, že všetci čo ukončia akýkoľvek výcvik majú u mňa obdiv. Lebo viem..

Sobota, keď je počasie na Vašej strane

Prvé, čo ráno robím je kontrola počasia.  Vonku je škaredo, mám čas napísať Vám týchto pár riadkov.  😊 Ale to sa už opakujem.. Teším sa na nasledujúce dni a čas strávený vo vzduchu, možno aj s niekým z Vás!

Text, foto: ORM

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *