Ružomberská navigačná súťaž Rally Liptov 2021

Byť v správnom čase na správnom mieste, to sú stručne zhrnuté pravidlá leteckej navigačnej súťaže nazvanej aj letecká rally. Keby sme to chceli charakterizovať trochu inak, mohli by sme aj povedať, že ide o skĺbenie lietania, navigácie a presného pristátia, ktoré pozostáva z viacerých častí.  Tvorí ju samotná príprava posádky na let, kontrola času  preletu navigačných bodov, kontrola a zaznamenanie jednotlivých navigačných bodov alebo znakov, no a najzaujímavejšia a najatraktívnejšia časť je záverečné presné pristátie do vymedzeného priestoru vyznačeného na vzletovej pristávacej dráhe letiska. A kto vyhráva? Vyhráva ten najpresnejší. A presne o to išlo aj súťažiacim na prvom ročníku Rally Liptov, ktorá sa konala v Liskovej, na letisku tunajšieho Aeroklubu Ružomberok cez víkend na prelome júla a augusta tohto roku.

Najväčším problémom, ktorý bránil hladkému priebehu pretekov a ktorý aj mierne narušil vopred určený program bolo počasie. Zvlnený studený front nad Slovenskom priniesol od západu postupné zrážky nad celým územím, Ružomberok a Liptov nevynímajúc. Ráno a v dopoludňajších hodinách nebolo poriadne vidno ani na koniec dráhy. Predpovedný model Aladin však dával nádej na popoludňajšie výrazné zlepšenie a aj sa tak stalo.

Deväť súťažných posádok z celého Slovenska, medzi nimi aj takmer celý Slovak Flying Team, čo sú posádky reprezentácie SR v leteckých navigačných športoch, mohlo začať plánovať a pripravovať súťažný let. Odletieť sa podarilo dve súťažné etapy naplánované do oblasti Liptova  so záverečnou presnosťou pristátia do boxu na letisku.  Úlohy staviteľa tratí a člena stáleho organizačného výboru sa zhostil skúsený a povolaný Štefan Pohanka, ktorý nám o tom aká trať na súťažiacich čakala, povedal toto.

Dnes sme sa stretli na prvom ročníku leteckej súťaže Rally Liptov. Pre túto súťaž ste súčasťou organizačného tímu a staviteľom tratí. Môžete nám v krátkosti zhrnúť aká trať  čakala na súťažné posádky?
Tento rok sme v rámci súťažného procesu a zároveň prípravy štátnej reprezentácie v leteckých navigačných športoch zvolili súťaž na letisku Ružomberok. Je to nové prostredie, menej olietané a ružomberskí aeroklubáci sa podujali na organizácií tohto podujatia, ktoré by malo byť aj do budúcnosti stálou súťažou. Boli pripravené tri  súťažné etapy, viedli priestormi Oravy až po poľskú hranicu na severe a Liptovom na východ po Podbanské a Hybe. Zaujímavý terén umožňoval preveriť výkonnosť a pripravenosť letových posádok v plnom rozsahu. Keďže v štartovom poli boli aj posádky s menšou skúsenosťou so športovým navigačným lietaním, pripravili sme dva varianty tratí tak, aby vyhovovali aj menej skúseným posádkam, kde sme obmenili poradie objektov na zemi, konštrukciu  trate podľa zadania a pod.

Počasie z rána nebolo naklonené navigačnému lietaniu. Zamračená obloha s nízkou oblačnosťou veľmi neprajú leteckej rally. Počasie sa však umúdrilo, v Ružomberku zasvietilo popoludní slnko. Museli ste meniť charakter a dĺžku trate pre počasie alebo trať zostala nezmenená?  
Počasie je vždy fenomén, ktorý môže ovplyvniť celé snaženie. Nízka oblačnosť a dážď neumožňovali  spustiť súťaž podľa plánu. Vyčkávali sme na prechod frontu a samotnú súťaž sme mohli začať až v popoludňajších hodinách. Hornatý terén najmä v severnej lokalite tratí pre nepriaznivé poveternostné podmienky neumožňoval z hľadiska bezpečnosti severné trate využiť. Preto sme odleteli  dve etapy,  orientované prevažne v rovinatom teréne dolinou Liptova. Trate boli pripravené pre takzvaný  mokrý a suchý variant. My sme využili  mokrý variant, to znamená, vyhli  sme sa hornatému terénu a pri dodržaní pravidiel bezpečnosti a športového poriadku sa súťaž mohla vyhlásiť  v súlade s propozíciami za právoplatnú.

Naplnil prvý ročník navigačnej súťaže  Rally Liptov Vaše očakávania?  
Rally Liptov je nová súťaž. Veríme, že sa stane tradičnou ako viaceré súťaže tohto druhu na Slovensku. Poďakovanie za organizáciu patrí členom Aeroklubu Ružomberok, ale aj stálym členom realizačného tímu prípravy slovenskej reprezentácie v leteckých navigačných športoch. Prvý ročník Rally Liptov 2021 bol zároveň súčasťou prípravy Slovak Flying Teamu  pre rok 2021. Okrem prípravy štátnej reprezentácie sa medzi účastníkmi objavujú stále častejšie aj nové posádky, najmä z radov mladšej generácie a to  je cieľom pre  získavanie nových členov pre reprezentáciu. Účasť, priebeh a organizácia podujatia splnili požiadavky v plnom rozsahu. Vďaka hostiteľskému Aeroklubu Ružomberok sa vytvorili veľmi kvalitné podmienky pre súťaženie v tomto druhu leteckých športov a sú prísľubom i pre budúcnosť.

O tom ako sa lietalo v Ružomberku sme si pohovorili aj s aktuálne víťaznou posádkou prvého ročníka Rally Liptov. Toto sú oni, Janko Šabľa junior a Dalibor Gonda. 

Cez víkend sme sa na letisku v Liskovej pri Ružomberku stretli na prvom ročníku navigačnej súťaže. Pre leteckú rally tak trochu v novom prostredí, na novom letisku. Z pohľadu víťazov prvého ročníka nám skúste zhodnotiť dnešnú trať a zároveň aj celý pretek.
Sme veľmi nadšení ochotou a odhodlaním organizátorov z Aeroklubu Ružomberok pripraviť a zorganizovať preteky v leteckej navigácií rally. Bol  to pre nás nový aeroklub, nové letisko, a čo je hlavné pre lietanie, aj  iné a nepoznané  prostredie ako to, na ktoré sme zvyknutí. Zaujímavé hlavne tým, že sme lietali v horskom prostredí Chočských vrchov ako aj Západných a Vysokých Tatier. Pestrú  scenériu celých pretekov v horách dotvárala vodná nádrž Liptovská Mara, ktorá bola na trati  príjemným  spestrením. Trať samotná bola pomerne jednoduchá, ja z pohľadu pilota som bol plný očakávaní. Celá bola postavená takpovediac okolo Liptovskej  Mary. Čo však bolo náročné boli body, ich vyhľadanie a identifikácia. Takto zaujímavý bod bol aj v približne  tridsiatej až štyridsiatej minúte letu  a mnohým sa nám ho v prvom kole nepodarilo vôbec nájsť. Nachádzal sa nad obcou Pribylina. Bolo to križovanie cesty a potoka a dostali sme ho odfotografovaný z inej strany a to nám v husto zalesnenom podhorskom prostredí dalo zabrať. Museli sme ho naletieť naslepo iba s pomocou časomiery.  A tak ako sme už ako posádka spomenuli, tieto preteky a samotná trať nám zasa dali nové poznania a skúsenosti do budúcnosti a obaja sme radi a potešení tým, čo sme dosiahli.

Čo rozhodlo vo váš prospech, čo vám pomohlo, čo prispelo k tomu, že dnes to bol pre vašu posádku víťazný let a víťazné pristátie?
Maximálna koncentrácia a sústredenie. Vo veľkej miere samozrejme aj spolupráca na palube lietadla. Dosť podstatné je to, že si vieme a dokážeme navzájom pomáhať, lietame spolu dlho a tým si vzájomnú spoluprácu v kokpite iba upevňujeme a budujeme. Dôležité je tiež správne nastúpiť do trate, identifikovať „start point“ a to je jedno na akej  súťaži sme, či národnej alebo medzinárodnej, vždy je to pre nás dôležité. Snažíme sa z roka na rok zdokonaľovať, zbierať skúsenosti. Cele závody Rally Liptov v Ružomberku boli hlavne časovo veľmi náročné. Pre neletové počasie sme štartovali do prvej etapy pomerne neskoro a tá druhá nasledovala veľmi rýchlo po nej.  V druhej už tá koncentrácia nebola taká ako by sme potrebovali. Bol to veľmi pekný tréning, organizačne a súťažne vynikajúco zvládnuté a všetci si za to zaslúžia veľké poďakovanie.

Staručkú Cessnu ste vymenili za takpovediac nového Virusa SW od  Pipistrela. Ako ste s týmto lietadlom spokojní? Plánujete pri tomto lietadle zostať aj do ostatných súťaži v tomto roku?  
Áno,  je to malý krok dopredu pre nás. Spoľahlivé,  moderné a vyhovujúce lietadlo je veľmi dôležité rovnako ako koncentrácia, sústredenie sa a vzájomná spolupráca.  Obaja z posádky cítime, že tie výkonnostné parametre u Pipistrela sú niekde inde. Je to náskok vďaka technike a pocítili sme to aj na výsledkoch, že sme vymenili lietadlo za niečo nové a tak trochu nadčasové.  Príkladom sú už reprezentácie iných krajín. Najviac zastúpené Cessny pomaly ustupujú a nahrádzajú ich nové lietadlá, ekonomickejšie, výkonnejšie a na tom chceme aj my postaviť náš progres najmä v pretekoch na medzinárodnej úrovni. Tým, že majstrovstvá sveta Rally v Juhoafrickej republike boli pre tento rok zrušené, koncentrujeme sa už na budúci rok na navigačnú súťaž  vo Francúzsku a plánujeme ich absolvovať taktiež Pipistrelom. Cieľ máme naďalej rozvíjať sa, viacej lietať,  trénovať za menej peňazí, s nižšími nákladmi a potrebujeme, aby sa to odzrkadlilo hlavne na našich výsledkoch v súťažiach. 

Ďakujem organizátorom Rally Liptov, hlavne Aeroklubu Ružomberok, staviteľovi tratí p. Štefanovi Pohankovi, víťazom Jankovi Šabľovi a Daliborovi Gondovi ako aj rozhodcom súťaže za poskytnuté informácie pre tvorbu tohto príspevku a Deniske za jazykovú úpravu textu.

Text: Juraj Uhliar
Foto: Juraj Uhliar                                                                                                                                                                                                                                           

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *