Ak by sme chceli hovoriť o najväčšom prekvapení tohto roka pre všetkých milovníkov lietania, lietadiel a umenia pilotov, tak bezpochyby nesmieme opomenúť nedávno sa konajúce Prešovské letecké dni 2025. Vrtuľníková základňa Prešov a na nej sídliace 51. krídlo sa počas prvého septembrového víkendu zmenili na centrum s najväčším počtom okrídlenej techniky, pilotných majstrov, vyznávačov a podporovateľov letectva a vzdušného adrenalínu u nás na Slovensku a v blízkom okolí. Po oba víkendové dni si tento sviatok prišlo vychutnať päťdesiat tisíc návštevníkov. Prišli načerpať energiu, nazbierať zážitky a zažiť vzrušenie, ktoré sa na oblohu nad Šarišom vrátilo po mnohých rokoch.


Hlavní organizátori z Aeroklubu Košice v spolupráci s Ministerstvom obrany SR a Ozbrojenými silami SR pripravili pre nás všetkých mimoriadne zaujímavý a pútavý program. Vojenské a civilné lietadlá, vrtuľníky, akrobatické majstrovstvo, statické ukážky techniky, bohatý sprievodný program pre deti, ale aj dospelých. Verejnosť mala možnosť bližšie spoznať náplň a úlohu vrtuľníkového letectva, zázemie fungovania letiska a nazrieť do zákulisia ozbrojených síl. To všetko po prvýkrát a v premiére na vojenskej základni vrtuľníkového letectva v Nižnej Šebastovej pri Prešove, ktorá je bežne verejnosti neprístupná a prísne strážená.
Počasie po oba víkendové dni v maximálnej miere prialo vzdušným vystúpeniam a celkovo pre hromadné podujatie podobného charakteru môžeme konštatovať, že vyšlo ideálne a priaznivo. Na to, že organizácia podujatia prebiehala v časovej tiesni a na poslednú chvíľu, organizátori dokázali pripraviť pre divákov a pozvať do Prešova tie najväčšie lákadlá a ťaháky z domácej a aj európskej scény. Skutočným a bezpochyby najočakávanejším prekvapením bola dynamická ukážka nového stíhacieho lietadla v službách Vzdušných síl OSSR. Svetovú premiéru pred verejnosťou tu absolvoval najnovší a najmodernejší variant bojovej stíhačky amerického výrobcu Lockheed Martin Viper F-16C Block 70 a s ním aj nový slovenský predvádzací pilot. Pri jej výrobe boli použité vyspelé systémy stealth lietadiel piatej generácie. Dynamická ukážka obsahovala všetky prvky vysokej pilotáže, vertikálne manévre na vysokom výkone motora s využitím prídavného spaľovania, horizontálne prvky s veľkým preťažením a mnoho iného. Jednoducho povedané, premiéra ako sa patrí, hodná uznania, chvály a rešpektu.

Neoddeliteľnou súčasťou programového bloku boli vrtuľníky. Všetky, tie domáce, vojenské, moderné aj dosluhujúce, civilné a aj zahraničné. Sikorsky UH-60M BlackHawk demonštroval kompletnú škálu využitia a možností nasadenia pri operáciách orientovaných na prepravu a vysadenie špeciálnych jednotiek a evakuáciu ozbrojených zložiek, vybavenia a výzbroje z bojiska do bezpečia. Posledný lietajúci Mil Mi-17M Slovak Air Force s trupovým číslom 0846 s podveseným „bambi“ vakom v spolupráci s hasičmi predviedol hasenie požiaru a čerpanie vodnej náplne s využitím technológie fajkových prúdnic. V dynamickej ukážke manévrovateľnosti a letových vlastností španielski vojaci dočasne dislokovaní na Slovensku ukázali vo vzduchu to, čo dokáže moderný bojový vrtuľník Airbus Helicopter H665 Tiger a na statickej expozícii sprístupnili návštevníkom kompletný taktický transportný Airbus Helicopter NH90. Dynamickú časť vrtuľníkového programu ešte zavŕšil poľský tandem malých viacúčelových helikoptér nemeckého výrobcu Bolkov Bo-105 a UH-1 Huey, známy tiež z mnohých ozbrojených konfliktov ako napríklad Vietnamská vojna.

Do pozície lídrov v skupinovej zlietanosti nad prešovským letiskom sa počas oboch dní svojím umením nominovali naši severní susedia. Jedným z nich bola aj trojica PZL TS-11 Iskra zo združenia Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła. Tá svoje úsilie smeruje na záchranu, reštaurovanie a udržiavanie v prevádzky schopnom stave na dosluhujúce lietadlá a ich následné predvádzanie na verejnosti. Dvojica historických stíhacích lietadiel Mig-15, resp. ich licenčnej verzie vyrábanej u našich severných susedov SB Lim-2 od FUBAR Aviation LTD s pilotmi Maciekom Szymońskim a Mateuszom Stramom sú jedinečným a neoceniteľným spestrením každého jedného podujatia, na ktorom vystúpia. Zaujímavosťou je, že Mateusz vo svojom civilnom povolaní lieta ako kapitán lietadla Boeing 737-800 u najväčšej nízko nákladovej spoločnosti v EU a okrem Mig-15 má v zápisníku letov uvedené aj iné typy ako Boeing Stearman, či Jak 11. Poľskú výpravu pod Kapušianskym hradom dopĺňal ešte Full Force aerobatic Artur Kielak. Jeho prvky freestyle akrobacie nízko nad zemou vysoko presahujú cez bežné akrobatické manévre a tak opísať v krátkosti to, čo dokazuje vo vzduchu pred divákmi na svojom na mieru vyrobenom akrobatickom špeciále Game Bird GB1 je veľakrát takmer nemožné. 
Pozitívne vnímanie leteckej histórie a lietadiel poháňaných hviezdicovým motorom na strane hlavných organizátorov sa odrazilo aj tento raz pri tvorbe programového bloku. Jednoducho ich zvuková stopa je tak jedinečná a nezameniteľná, až návyková a u skutočných vyznávačov letectva a lietania vyvoláva priam husiu kožu. O tieto skvelé akustické a vizuálne momenty sa postarali majstri pilotného umenia. Gyula Vári z Maďarska s akrobatickým Jak-55M, česká akrobatická osobnosť, viacnásobný šampión v Advanced a skvelý predvádzací pilot Su-29 Honza Sobotka, lietajúca legenda druhej svetovej vojny North American T-6 Harvard a tiež najväčší lietajúci dvojplošník na svete Antonov AN-2.
Nesmiem opomenúť precíznu skupinovú zlietanosť štvorice Trénerov, Zlín Z226, Z326 a Z526, známu aj ako Retro Sky Box a v závere programu Prešovských leteckých dní, odlietaný vzdušný súboj šestice replík lietadiel z II. svetovej vojny od košickej skupiny Retro Sky Team. S maximálnym využitím pyrotechnických a dymových efektov patrili k hlavným ozdobám a výrazne dopomohli k dokonalému adrenalínovému charakteru celého podujatia.
Prešov bol skutočným prekvapením s ktorým, predpokladám, ani samotní organizátori do poslednej chvíle nepočítali. Aj napriek pár číslam, ktoré boli dopredu avizované a potvrdené a do Prešova nedorazili, celé podujatie sa nieslo vo skvelej leteckej atmosfére, plnej neopakovateľných momentov na zemi, ale hlavne vo vzduchu. Bude na čo spomínať a už teraz sa tešíme na budúci ročník. Ďakujeme.
Text a foto: Juraj Uhliar ©2025, letectvosr.sk



















