Pilatus Boogie. Parašutistická aktivita na Slovensku známa hlavne z letiska Slávnica pri Dubnici nad Váhom. Partia nadšencov vlastniaca a prevádzkujúca jediný výsadkársky PC-6 Porter na Slovensku čoraz častejšie túto možnosť ponúka aj iným záujemcom o zážitok a pôžitok z parašutistického športu. Nebolo tomu inak ani vo štvrtok 14. októbra 2021. Pilatus Boogie zavítala na letisko ležiace v srdci Slovenska, do Očovej. Celému podujatiu prialo aj slnečné počasie babieho leta a tak môžeme hovoriť, že išlo o vrchol paragánskej sezóny na Podpoľaní a zároveň jej dôstojné uzatvorenie. Celej organizácie akcie sa zhostil Pali Urban, aktívny paragán, tandem pilot a inštruktor z Očovského Padaj.sk.
Ahoj Pali. Stojíš za organizáciou úžasnej akcie Pilatus Boogie v Očovej. Vieš nám v krátkosti povedať, čo tomu predchádzalo?
„Parašutistická sezóna sa pomaly končí a naša výsadkárska Cessna musí ísť na pravidelnú prehliadku do Brna, kde sa budú vykonávať naviac aj ďalšie servisné práce. To znamená, že posledné týždne sezóny budeme zrejme bez lietadla. Boli sme preto skákať párkrát v Slávnici, aby sme mohli dokončiť parašutistické AFF-kurzy našim žiakom. Tam sme spolu s Braňom a Michalom prišli na myšlienku zorganizovať Pilatus Boogie aj v Očovej. Nebolo potrebné mi to hovoriť dvakrát a pustil som sa do organizácie. Dôležité bolo trafiť už len počasie. Aj keď bolo trošku chladné, no doprialo nám na štvrtok ideálne podmienky na skákanie. Slnečno s minimom oblačnosti a teplotou v 4000 metroch okolo -20°C. Keď sme uvideli, ako Pilatus Porter pristáva na prah dráhy 08 nášho letiska, bol to neskutočný pohľad. Myšlienka spred pár dní sa stáva skutočnosťou. V Očovej máme turbínové lietadlo na skákanie“.
Ako vy, športoví parašutisti, hodnotíte Pilatus ako lietadlo na výsadky a čím je iné ako Cessna 182, ktorú bežne využívate?
„Čo sa týka Pilatusu PC-6 ako výsadkového lietadla, je to celosvetovo známa a uznávaná značka, ktorá dokáže odviezť 10 parašutistov a vystúpať s nimi do 4000 metrov behom 15 minút. Toto je faktor, ktorý prilákal takmer všetkých našich členov, aby si vyskúšali túto „raketu“ na domácom letisku. Vďaka tomu sme behom 6 hodín urobili až 12 štartov. Hlavne v porovnaní s našou Cessničkou, na ktorú sme zvyknutí je to veľký rozdiel.
V porovnaní s ňou je celkový let až o 20 minút kratší, vďaka rýchlejšiemu stúpaniu, no hlavne vďaka prudkému klesaniu Pilatusu. Tento ušetrený čas sa dá efektívne využiť na viac letov a tým stihnúť za deň viac zoskokov.
A posledný, najväčší bonus tohto lietadla bol, že konečne si mohla celá rodina Vrbických na Očovskom letisku spoločne skočiť. Ako sme však spoločne skonštatovali, na záver po vydarenom dni plnom skákania, za posledných 10 rokov sa v Očovej neukázalo iné výsadkové lietadlo ako Cessna 182 alebo 206. Vzhľadom na otvorenosť prevádzkovateľov zo Slávnice, ktorí majú chuť takéto akcie robiť aj na iných letiskách po Slovensku a záujmu zo strany parašutistov, budeme chcieť takúto akciu v budúcej sezóne zorganizovať častejšie.
Text a foto: Pavol Urban, Juraj Uhliar