Lety VFR do zahraničia: Ohliadnutie za letiskom Portorož

Lietanie do zahraničia za podmienok VFR je čoraz viac rozšíreným spôsobom lietania a medzi pilotmi veľmi obľúbeným. Medzi najväčšie výhody lietania do zahraničia patrí naberanie nových skúseností, timebuilding, zdokonaľovanie sa v anglickom jazyku a v neposlednom rade spoznávanie novej krajiny či priestorov.

Čo je potrebné k letu do zahraničia?
– preukaz spôsobilosti / pilota napr. LAPL, PPL(A), ULL..
– ICAO angličtina – min. level 4
– podaný letový plán
– odvaha

Možno aj vy ste po absolvovanom výcviku, máte spravené skúšky z ICAO angličtiny a zaujíma Vás ako vykonať či naplánovať takýto let a čo všetko so samotným letom súvisí. Na základe týchto faktov sme sa rozhodli opísať a priblížiť vám jeden konkrétny letecký trip z letiska Bratislava. Medzi najčastejšie a najobľúbenejšie destinácie patrí letisko Portorož, malé prímorské mesto v Slovinsku, ktoré je v podstate najbližšie k Slovensku. Letisko Portorož je jedno z najmenších spomedzi troch medzinárodných letísk v Slovinsku a je teda vhodné a zameriava sa predovšetkým na prílety a odlety lietadiel všeobecného letectva. 

Zavolajte na letisko, informujte sa o podmienkach parkovania či hangárovania.
Ako pri každom jednom lete je potrebné zohľadniť dôkladnú predletovú prípravu. Pri viacdňovom výlete odporúčame zavolať na letisko a prípadne si zistiť obsadenosť stojánok, resp. či je možné hangárovanie vášho lietadla. Cena parkovného sa platí ako tradične od MTOW daného lietadla. Samotný let a plánovanie letu je jednoduché a nie je to žiadna veda. V dnešnej dobe Vám na to bohato stačí program SkyDemon alebo SkyVector. Netreba však podceniť oboznámenie sa zo všetkými možnými priestormi po trase, či alternatívnym letiskom.

Plánovanie trate, priestory či počasie sú dôležitým faktorom Vášho letu
Pri letoch zo západného Slovenska je možné zvoliť trať Kittsee-Eisenstadt-Pinkafeld-Gleisdorf-Golva-MN1-MN2-MS1-MS2-Celje-Radece-Trebnje-Ponikve-Razdrto-Divaca-Kozina-PE1-PE2. Veľký dôraz je potrebné venovať počasiu, väčšina pilotov si zvolí Portorož ako svoju destináciu v letných mesiacoch a to obzvlášť pokiaľ ide o jednodňový výlet. Ideálne je plánovať odlet zo Slovenska v skorých ranných hodinách z dôvodu možnej konvekčnej aktivity, búrok či turbulencií.

Pri návrate z Portorožu na Slovensko v popoludňajších hodinách v horúcich letných dňoch treba určite rátať z konvekčnou búrkovou aktivitou (možné predĺženie doby letu kvôli obletu búrok). To všetko treba zohľadniť pri výpočte množstva paliva, ktoré budete potrebovať pre daný let  (u letov za VFR rezerva min 45min paliva). Letisko Portorož disponuje palivami Jet A-1 či Avgas. Dĺžka letu z Bratislavy je cca 2 hodiny 30 minút.

Bez podaného letového plánu to nepôjde!
Let VFR prebieha tradične podľa letového plánu (bez FPL je možné letieť len do Českej republiky či Poľska). Pokiaľ sa letí na viac dní určite odporúčame navštíviť letisko Lesce-Bled na úpätí Álp, neďaleko najznámejšieho slovinského jazera Bled. Už zhruba od otočného bodu DIVACA je vidieť talianske  prístavné mesto Trieste a teda prvý kontakt s Jadranským morom (a to je teda neopísateľný zážitok, keď po desiatkach hodín odlietaných v známom priestore Slovenska zrazu objavujete úplne nové oblasti.) Ďalej sa letí popri slovinských prístavných mestách Koper a Izola, až do našej vytúženej Portorože.

Ako funguje na letisku služba riadenia, handling a iné?
Prevažnú väčšinu dňa fúka vietor od mora a dráha v používaní býva teda 33. Prevádzky je tam cez leto viac než dosť, takže treba počítať aj s vyčkávaním. Samotné priblíženie na dráhu 33 je veľmi zaujímavé, pretože ste blízko chorvátskej hranice a terén je tam tiež vyšší. Dráha 33 má displaced threshold (LDA 970m , TODA 1200m, široká je 30m).

Čo sa týka rolovania na stojánku, bude Vás čakať follow me car. V prípade Portorožu je to spravidla motorka prípadne štvorkolka, ktorá Vás dovedie až na stojánku. Prípadné tankovanie, čas parkovania a všetko ostatné zabezpečí letiskový Handling.

Slovinsko je v Schengenskom priestore, takže žiadna pasová kontrola (ak by ste chceli pokračovať niekam ďalej napr. do Chorvátska je možné aj odbavenie colníkmi…) V termináli Vám následne milé dievčatá zavolajú taxík, prípadne prenajmú bicykle. Pokiaľ nepokračujete ďalej vo svojom lete, ponúknu Vám aj prípitok v podobe fľašky Rakije s nápisom JET-A1. Letisko je od mesta cca 10 minút jazdy taxíkom. Sú tam verejné pláže, kopa reštaurácií, hotelov atď. Určite odporúčame odbehnúť a pozrieť si aj mestečko Piran (odtiaľ sú všetky tie pekné fotky z lietadla), premáva tam aj miestna MHD. V termináli samozrejme nájdete aj obchod zo suvenírmi. A podobne ako na ostatných letiskách počas odletu, zájdete zase za kočkami na recepcii, poviete registračku a že ste pripravený na let späť domov. Oni Vám následne vypočítajú všetky poplatky. 

Letisko Portorož je riadené letisko, čiže poskytovanie ATIS/TWR,APP. Po odlete väčšinou nebýva problém zažiadať si pár okruhov nad Piranom a porobiť si fotky, prípadne sa len tak kochať krásnymi pohľadmi.

Neďaleko Portorožu sú Benátky a General aviation letisko LIDO (cca hodinku letu od PJZ). Angličtiny sa netreba báť, no a v prípade že letíte na neriadené letisko pri ceste späť domov samozrejme nezabudnúť ukončiť letový plán.

V mene redakcie letectvosr.sk veríme, že Vás povzbudíme aj takýmito formami článkov do aktívnejšieho lietania do zahraničia. Prajeme krásny let do prímorských destinácií zo Slovenska. 

Text, foto: Boris Čierny, David Michulek

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *