Po trojročnej pauze sa koncom roku 2013 začali v médiách objavovať informácie o znovuobnovení novej série Red Bull Air Race, najrýchlejších vzdušných pretekov okolo pylónov. Niekedy v novembri bol oficiálne predstavený aj neúplný kalendár na rok dvetisícštrnásť. Ten pozostával zo siedmich zastávok na troch kontinentoch, v šiestich štátoch na ázijskom, európskom a americkom kontinente. Po asi mesiaci a pol pribudol ďalší, nový závod vo veľmi zaujímavom, takpovediac historickom a malebnom prostredí Jadranu, na pobreží Istrie. V starobylom, pôvodne rybárskom mestečku Rovinj, takmer v centre mesta, v zátoke, pod chrámom Svätej Eufemije ako druhý, jarný závod sezóny 2014.
Oproti predchádzajúcim ročníkom s upravenými pravidlami, iným spôsobom závodenia, novými destináciami, inovovaným organizačným a zabezpečovacím tímom, ale s pôvodnou zostavou pilotov. Novodobá história leteckej súťaže Red Bull Air Race sa začala písať na prvom preteku sezóny koncom februára v arabskom Abu-Dhabi. V poradí druhá zástavka merania síl popredných leteckých akrobatov medzi pylónmi bola nasmerovaná na starý kontinent, na juh Európy a naplánovaná na druhý aprílový víkend.
Nové pravidlá z pohľadu divákov, ale aj odbornej verejnosti priniesli niekoľko zmien smerujúcich k zvýšeniu bezpečnosti všetkých zúčastnených, so zachovaním atraktívnosti a popularity tohto štýlu lietania. Konštrukcia pylónov prešla inováciami. Ich pôvodná výška bola zvýšená na konečných dvadsaťpäť metrov a výraznou zmenou prešiel aj samotný materiál. Ten pozostáva z ľahších a jemnejších, ale pevnejších materiálov. Zmeny pozitívne zasiahli aj trať, jej stavbu, charakter a plánovanie, keď vo veľkej miere do tohto procesu zapojila sa výpočtová technika a na minimum sa obmedzil vplyv ľudského faktora do stavby trate. Tou najpodstatnejšou a hlavne najviac viditeľnou zmenou je, že samotný závod oproti minulým ročníkom pozostáva z dvoch súťažných kategórií.
Challenger class: nová podkategória závodu alebo jednoduchšie povedané, prípravná nižšia trieda čakateľov na zisk superlicencie do hlavnej elitnej skupiny Master. Nahradila niekoľko týždňové, mimo súťažné, tréningové kempy pre potencionálnych pilotov z predchádzajúcich ročníkov. Je to vlastne osem poctivo vybraných akrobatických pilotov kategórie Unlimited z celého sveta lietajúcich podľa pravidiel Red Bull Air Race na jednotnom type akrobatického špeciálu od nemeckého výrobcu Extra 330LX.
Víťaz tejto kategórie v aktuálnej sezóne automaticky postupuje a získava superlicenciu pre budúci ročník a stáva sa súčasťou elity Master. O zvučné mená z leteckej akrobacie v tejto kategórií nie je núdza. Francois Le Vot, Peter Podlunšek, Juan Velarde či nám dobre známy Petr Kopfstein to len potvrdzujú. Závodu Challanger class v chorvátskom mestečku Rovinj predchádzalo niekoľko zoznamovacích letov a meraných tréningov. Víťazom sobotňajšieho hlavného kola sa stal Francúz Francois Le Vot a po druhom tohtoročnom víťazstve vedie aj priebežné poradie.
Master class: S kľudným svedomím môžeme hovoriť aj o skupine skutočných a absolútnych majstrov a držiteľov superlicencie. Oproti poslednému roku pretekov dvetisícdesať aj táto kategória bola obohatená o niekoľko zavedených noviniek. Prvou a asi najhlavnejšou je použitie jednotnej pohonnej jednotky Lycoming AEIO 540 o výkone 300 konských síl a trojlistej vrtule Hartzell 7690 u všetkých troch súťažných typov Edge, MXS a Corvus, čo výrazne vyrovnalo konkurenciu a dalo rovnakú šancu na víťazstvo všetkým. V štartovom poli pre tohtoročnú sezónu nastalo pár malých zmien. Neobjavili sa v ňom mená ruského akrobata Sergeja Rachmanina, po viacerých zaváhaniach a kontakte s vodnou hladinou v austrálskom Perthte aj Brazílčana Adilsona Kindlemanna a tragicky zosnulého Španiela Alejandra Macleana. Medzi zostávajúcou dvanástkou pilotov série Master sa nachádza štvorica z celkovo piatich pilotov, absolútnych víťazov jednotlivých ročníkov. Pôvodca myšlienky závodov okolo pylónov, maďarský reprezentant Peter Besenyei, Američan Kirby Chambliss, vekovo najmladší účastník, ktorý sa postavil na najvyšší stupienok Rakúšan Hannes Arch a dvojnásobný a úradujúci víťaz, Brit Paul Bonhomme. Master class po štvrtkových a piatkových meraných tréningoch mala na programe sobotňajšiu kvalifikáciu. Po tej spôsobom prvého s posledným vznikli súťažné dvojice nedeľného Master „Top dvanásť“. V charakteristických prímorských podmienkach Jadranu, premenlivom vetre a špecificky postavenej náročnej trati s tromi šikanami a piatimi bránkami, pomerne vysokým preťažením v posledných fázach okruhu si najlepšie umiestnenie vylietal Rakúšan Hannes Arch. Na veľké prekvapenie v nedeľu počasie pripravilo dosť výraznú zmenu, keď vietor sa oproti tréningovým letom a kvalifikácií zmenil takmer o stoosemdesiat stupňov. To zapríčinilo, že presná polovica štartového poľa závodu na to doplatila svojim umiestnením a pre diskvalifikáciu pretek nedokončila. O prekvapenia nebola núdza a opäť platilo staré známe pravidlo, „vyhrávajú tí najlepší“. Z posledného miesta kvalifikácie štartujúci Čech Martin Šonka po skvelom výkone nakoniec obsadil pekné konečné šieste miesto. Ďalším pozitívnym prekvapením bolo tretie miesto a zároveň prvé pódiové umiestnenie v kariére RBAR pre Japonca Yoshihideho Muroyau. Nigel Lamb nedokončil pretek pre poruchu na vrtuli, keď pri motorovej skúške došlo ku jej kontaktu s povrchom vzletovej a pristávacej dráhy.
Vyjadrenia pilotov v závere víkendu hovorili za všetko. Vietor, vietor a vietor. Nepredvídateľný, svojský, ale domáci hovoria, charakteristický pre Jadran, no zároveň prekvapujúci a nevyspytateľný pre lietajúcich pilotov. Všetky tímy siahali na dno svojich síl, možností a umenia a do Chorvátska prichádzali s tým, postaviť sa na stupeň víťazov a ukázať svojím fanúšikom, že oni sú tí najlepší z najlepších a Rovinj je pre nich miestom, o ktorom môžu hovoriť ako o meste svojho víťazstva vo vzdušných závodoch okolo pylónov Red Bull Air Race.
Text a foto: Juraj Uhliar, FAI.org
Red Bull Air Race World Championship Rovinj, Croatia
Master class:
1. Hannes Arch 00:59.01
2. Paul Bonhomme 00:59.09
3. Yoshihide Muroya 01:00.13
Challeneger class:
1. Francois Le Vot 01:01.19
2. Tom Bennet 01:02.53
3. Peter Podlunšek 01:02.76