Snaha získať pod svoje krídla tak významné športové podujatie akým sú majstrovstvá sveta je hodná uznania zo všetkých strán. Skutočným šampiónom v prípravách a organizácii týchto podujatí na Slovensku je jednoznačne Aeroklub Dubnica. Svoju profesionalitu, skúsenosti, odhodlanie, ochotu a organizačné schopnosti mali možnosť prezentovať v minulosti už niekoľkokrát. Domáca pôda letiska v Slávnici pri Dubnici nad Váhom bola dejiskom merania síl v leteckej navigácii – rally, leteckej akrobacii na vetroňoch, motorovej akrobacii kategórie Unlimited a to všetko na medzinárodnej európskej čí dokonca svetovej úrovni.
Od štvrtka siedmeho augusta roku dvetisícštrnásť Aeroklub Dubnica na desať dní hostil kráľovnú leteckých športov, balet na oblohe a neopísateľný koncert výkonných leteckých motorov vo vzduchu. Závodné akrobatické špeciály a piloti z celého sveta, od susednej Českej republiky, Nemecka, Ukrajiny, cez „severanov“ z Nórska, „Američanov“ z USA, elegánov z Juhoafrickej republiky či Austrálie, až po skutočných majstrov akrobacie Rusov či Francúzov. Žiaľ, aj tentokrát bez domácich účastníkov. Smutná skutočnosť a realita života a úrovne podpory a rozvoja športu a športových aktivít u nás zo strany štátu, ministerstva a národného aeroklubu. Ale to som trošku odbočil iným smerom ako som pôvodne chcel.
Po dňoch aktívnych tréningov a oboznamovania sa s boxom a okolitým prostredím majstrovstiev v prvý deň závodu lietaniu neprialo počasie. Po štvrtkovom úvodnom rannom brífingu a niekoľkých letoch bolo odpískané a lietanie pre nevyhovujúce počasie zapríčinené tvorbou prehánok a búrok v okolí letiska sa zrušilo. Ale zostalo viac času na prípravy večerného, úvodného ceremoniálu v Trenčianskych Tepliciach. Ako obyčajne na podobných leteckých podujatiach začiatok súťaže patril povinným zostavám. Tak tomu bolo aj v piatok a sobotu počas druhého a tretieho letového dňa. Aj po ostatné dni vrtochy a nestabilita počasia, prehánky, búrky a nízka oblačnosť spôsobovali malé výpadky a zmeny v programe tohto šampionátu. A to bol aj dôvod prečo sa lietanie predĺžilo až do posledného dňa. Ten sa pôvodne naplánoval ako náhradný, respektíve záložný a určený na odovzdávanie cien víťazom a záverečný rozlúčkový ceremoniál.
Letový riaditeľ súťaže Ing. Róbert Slosiar pri stretnutí s novinármi na margo závodu povedal: „Súťaž sa konala nad letiskom, vo vyznačenom priestore, kocke o pomyselných rozmeroch 1000 x 1000 x 1000 metrov v takzvanom súťažnom akrobatickom boxe, kde sa museli súťažiaci s lietadlom udržať a nevyletieť z neho počas všetkých akrobatických figúr. Piloti na svojich lietadlách dosahujú rýchlosť až do 400 kilometrov za hodinu a musia znášať gravitačné preťaženie svojho tela v rozmedzí až 9G“.
Svetového šampionátu sa zúčastnilo šesťdesiatšesť aktívnych pilotov prestížnej akrobatickej kategórie Advanced zo sedemnástich krajín. Ich umenie hodnotilo desať uznávaných rozhodcov a pomáhala im desiatka asistentov a traja členovia Jury. Lietalo sa na štyroch desiatkach akrobatických špeciálov popredných značiek počas desiatich súťažných dní. O spoľahlivosť techniky sa staral tím leteckých mechanikov a priebehu súťaže dohliadal a celé dianie manažoval riaditeľ súťaže, ktorému pomáhal asistent, vedúci letových činností a tímoví manažéri. Aby som nehovoril iba v číslach, spomeniem aj pár mien, ktoré sa výrazne pričinili o to, že po pár rokoch sme mohli opäť na Slovensku privítať majstrovstvá v leteckej akrobacii na svetovej úrovni. Určite musím spomenúť pána Vladimíra Machulu riaditeľa súťaže, Štefana Pohanku predsedu Aeroklubu Dubnica, Róberta Slosiara vedúceho letových činností, Johna L. Gaillarda hlavného rozhodcu, Michaela R. Heuera prezidenta Jury. V neposlednom rade všetkých ostatných, ktorí prispeli k organizácií tak významného podujatia akým sú jedenáste Majstrovstvá sveta v leteckej akrobacii na letisku Aeroklubu Dubnica.
Víťazom 11. MS FAI kategórie Advanced v roku 2014 sa stal francúzsky reprezentant Luis Vanel na lietadle Extra 300 SC, druhé miesto obsadil jeho krajan Romain Fhal na rovnakom type lietadla a tretie miesto patrilo pilotovi z Južnej Afriky Patrickovi Davidsonovi na Suchoji Su-26. V skupinovom hodnotení, kde sa akreditovalo šesť súťažných družstiev zo šiestich krajín zvíťazilo trojčlenné družstvo Francúzska na lietadlách Extra 300 a CAP 232, druhé miesto získali piloti Ruska na lietadlách Extra 300 a tretie miesto patrí Ukrajine.
Na záver obyčajne svoje príspevky končím poďakovaním, dnes urobím malú výnimku a ukončím ho želaním nás všetkých fanúšikov lietania a leteckej akrobacie. Po rokoch privítať na Slovensku zase a znova jeden zo skutočný vrcholov svetovej leteckej akrobacie či už kategórie Sportsman, Intermediate, Advanced alebo nebodaj Unlimited. Zostáva nám spoločne dúfať a veriť v dosiahnutie tohto cieľa.
Text a foto: Juraj Uhliar © 2014