Ako námraza ovplyvňuje lietadlá?

Zimné obdobie je špecifické na meteorologické javy a dôležitou súčasťou samotných letov sú dôkladnejšie predletové prípravy. Medzi takéto javy patria ranné a mnoho krát celodenne trvajúce hmly, výrazne nízke dohľadnosti súvisiace s nízkymi základňami oblačnosti, a v neposlednom rade tvoriaca sa námraza na lietadle v rôznych fázach letu a v rôznych kryštalických podobách. Dnes nahliadneme do nebezpečnej časti lietania, ktorá ovplyvňuje a výrazne sťažuje život všetkým pilotom a ich lietadlám. Vďaka technológiám a moderným systémom sa s ňou však dá pomerne ľahko a účinne bojovať. 

Vznik a tvorenie námrazy
Pre jednoduché pochopenie tejto problematiky stačí povedať to, že námraza vzniká všade tam, kde sa stretne chlad a vlhkosť. Či už je to na zemi, keď lietadlo stojí v noci na letisku, kde sa stretne hmla a teplota pod nulou a vzniká takzvaná mrznúca hmla, alebo je to s najväčšou pravdepodobnosťou nasýtený mrak. 

V akých podmienkach vieme námrazu predpovedať? 
Najviac sa jej darí v teplotách od mínus 10 až do plus 5. Tieto podmienky však ovplyvňujú už vyššie spomenuté hodnoty vlhkosti a intenzity v ktorej sa lietadlo nachádza, či už ide o nasýtený vzduch (dymno, hmla), alebo zrážky (dážď, mrholenie, mrznúci dážď, sneženie).

Ľadové nábežné hrany nielen v zime…
Námraza sa objavuje a vyskytuje aj v letnom období, na letoch obchodnej a komerčnej dopravy, vo vysokých letových hladinách. A to najmä vzhľadom na skutočnosť, že sa tu prelietava niekoľkými vrstvami vzduchu, s rôznou vlhkosťou, hlavne v mrakoch, napr. v búrkovej oblačnosti. Väčšie komplexné lietadlá to však veľmi neovplyvňuje, nakoľko majú k dispozícii výkonné odmrazovacie systémy motorov či nábežných hrán.

Problém však nastáva pri lietadlách, ktoré sú schopné letieť let IFR (najmä výcvikové lety), avšak tieto nedisponujú odmrazovacím zariadením. A aj napriek vyhýbaniu sa potenciálnej námraze je možné, že sa lietadlo predsa len do ľadu obalí. V takom prípade nezostáva nič iné len vyklesať do teplejšieho vzduchu, čo sa však nemusí  vždy podariť (napr. ak ste nad Alpami a potrebujete si udržať výšku) .

Prečo je námraza nebezpečná?
Po obalení časti lietadla ľadom, (nábrežné hrany krídel, antény, podvozky atď.) výrazne vzrastie jeho hmotnosť. Nehovoriac o zmene aerodynamického obtekania vzduchom, či zmene vztlaku.  To už môže zapríčiniť v tom najhoršom prípade aj samotný pád lietadla.

Zariadenia,  ktoré bránia vzniku tvorenia námrazy ?
Napríklad pneumatický systém ochrany proti námraze Goodrich je jedným z  popredných poskytovateľov kritických riešení ochrany proti námraze pre prevádzku GA lietadiel a v ojedinelých prípadoch aj u dopravných lietadiel pri lietaní za každého počasia. Gumové profily sa dokážu nafukovať a tým zabezpečiť kompletné odtrhnutie ľadu. Tento systém možno vidieť na lietadlách typu Cessna 404, Beechcraft Super King Air, Pilatus PC-12 a iných.

Ďalším veľmi úspešným riešením pri mnohých menších lietadlách všeobecného letectva je systém TKS. (Tecalemit-Kilfrost-Sheepbridge Stokes). Z tisícok malých otvorov v titánových nábežných hranách je vytláčaná cez malinké póriky kvapalina na báze etylénglykolu, zabraňujúca tvorbe ľadu. Pri lietadlách certifikovaných pre let do známych námrazových podmienok TKS doslova natrie protinámrazovou kvapalinou krídla, horizontálny stabilizátor, vertikálny stabilizátor, vrtuľu a čelné sklo. TKS má však výraznú nevýhodu, a tou je čas. Pretože v nádrži je obmedzené množstvo tekutiny, na let v takýchto podmienkach je obmedzený čas, a je potrebné ju pravidelne dopĺňať. Tento systém sa používa napr. na lietadlách typu Cirrus SR22, Diamond DA42, Daher Kodiak 900 a iných.

Dosť často používaným spôsobom odmrazovania počas letu je aj privádzanie teplého vzduchu od motorov do nábežných hrán, alebo aj elektrické vyhrievanie. Tieto systémy sú používané najmä v dopravnom letectve. 

Text: Boris Čierny
Foto: letectvosr.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *