Leto, obdobie roka, ktoré charakterizujú prázdniny, dovolenky, oddych, zábava a predovšetkým zážitky na súši, pod zemou, na vode, ale pre nás, milovníkov lietania a leteckých aktivít najmä tie vo vzduchu vyvolávajú silné emócie, pocity radosti a šťastia. Na to, aby sme Vám mohli priblížiť a predstaviť ďalšiu zaujímavú osobnosť zo sveta letectva, vyrazili sme za leteckými zážitkami na Spiš. Naši kamaráti z tamojšieho letiska a z leteckej školy OMBRE nám ich odprezentovali a podelili sa s nami aj o neopísateľné dobrodružstvo v podobe leteckej akrobacie, ktorá je právom považovaná za kráľovnú leteckých športov. Je to o to zaujímavejšie, že sa jedná o akrobaciu dostupnú aj pre nás, obyčajných smrteľníkov z ulice, túžiacich po kotrmelcoch vo vzduchu. Oni nám venovali svoj čas a predviedli svoje možnosti, letecké umenie a v neposlednom rade krásy svojho regiónu. My, naplnení adrenalínom, spokojnosťou a zážitkami sme to ocenili a veľmi radi sa o ne s vami postupne podelíme. Dnes sme sa spolu s „Head of training“ leteckej školy OMBRE Marošom Stavjarským rozprávali aj preto, aby vznikol ďalší diel nášho seriálu. Tu je letné „Na Krídle“ s poradovým číslom osem. A tak ako sme už avizovali, hore nohami, dole hlavou a v oblakoch. Nech sa páči.
Ahoj Maroš. V prvom rade ďakujeme za fantastický zážitok či už pilotný, akrobatický a pre mňa hlavne fotografický. Vedieš prestížnu leteckú školu OMBRE pod Tatrami na letisku v Spišskej Novej Vsi. Lietaš ako inštruktor, examinátor, pilot pri leteckých prácach ako sú letecké vakcinácie líšok, akrobatíš. Aké lietanie Ti je najbližšie, čo lietaš najradšej?
Keby som mal odpovedať pravdivo, tak sa prikláňam mierne viac k vrtuľníkovému lietaniu než k lietaniu na pevnom krídle, ale stále hovorím ako som povedal, je to len mierne priklonenie sa, teda je to s obľubou tak pol na pol. To vrtuľníkové lietanie je iné a momentálne tvorí moju hlavnú pracovnú náplň. Lietam vrtuľníkom napríklad kontrolu plynovodov, prepravu nákladu a aktuálne tiež ako učiteľ lietania v prestížnej a najväčšej vrtuľníkovej škole na Slovensku a to ma baví, napĺňa, robím to s radosťou a tým aj žijem. Preto aj mierne viac inklinujem k tomuto spôsobu lietania. Ale vôbec neodmietnem akýkoľvek spôsob trávenia času vo vzduchu.
Aké sú Tvoje letecké a neskôr akrobatické začiatky? Viem, že to bolo na Blaníku, respektíve Super Blaníku L-23. Kto boli Tvoji leteckí a akrobatickí inštruktori, ktorí Ťa zasvätili do lietania a neskôr aj lietania hore nohami?
Začal som s Mirkom Jurekom v Aeroklube v Spišskej Novej Vsi, klasicky Blaníkom, aerovlekovým výcvikom. Neskôr prišlo aj na motorové lietanie na Vivate L-13SW a Cessne C152. S bezmotorovou „akrobačkou“ som sa zoznámil cez kamarátov z aeroklubov Andreja Zelema a Sláva Medveca, ale opatrenia nám uzemnili Blaníky, čo boli jediné dostupné akrobatické stroje toho času na Slovensku. Lietali sme na viacerých národných majstrovstvách, memoriáloch, kde sme vylietali aj pár pódiových umiestnení, no nedostupnosť akrobatického vetroňa na Slovensku nás výrazne obmedzovala a preto som aj viac-menej s bezmotorovou akrobaciou skončil. Prišlo rozhodovanie čo ďalej, no a u mňa zvíťazilo „chcenie“ skúsiť motorovú akrobaciu. Absolvoval som jeden intenzívny akrobatický kurz s úžasným človekom Jirkom Durasom v Leteckom akrobatickom centre v Karlových Varoch a to mi dalo veľmi veľa v mojom lietaní a zostal som pri tom dodnes.
Pomerne veľa času aktívne venuješ lietaniu leteckej akrobacie, máš oproti ostatným výnimočné lietadlo Yak 52. Ide o cvičné, resp. výcvikové lietadlo ruskej konštrukčnej kancelárie Jakovleva. Je iné ako napríklad štandardný akrobatický výcvikový Zlín Z-142 alebo Z-526?
V porovnaní s inými lietadlami, má výrazne iné letové vlastnosti, je väčší, ťažší a tým pádom má pri akrobacii vo vzduchu väčšiu zotrvačnosť a aj stabilitu. Preto aj v akrobatických závodoch má vytvorenú zvláštnu, vlastnú kategóriu ako monotyp len pre Yak 50 a 52. Je to plne akrobatické lietadlo s možnosťou preťaženia plus 9 a mínus 7 G. Dnes je veľmi zaujímavé aj to, že už s ním je možné lietať plnohodnotný akrobatický výcvik aj u nás.
Jedným z tých, ktorí Ti ukázali čaro lietania s Yakom bol Gennady Elfimov, ruský letecký učiteľ lietania a pilot DOSAFu, ktorý má na Yaku nalietané tisícky hodín. Čo Ťa naučil a za čo si mu vďačný?
Naučil ma a dal mi základy a detailne ma s Yakom zoznámil. Odovzdal mi svoje teoretické a aj praktické poznatky a skúsenosti. Má na Yak 52 odlietaných sedem tisíc hodín na pozícii akrobat a inštruktor. Nepoznám človeka, ktorý by dokázal detailnejšie ukázať skutočnú letovú obálku a možnosti tohto lietadla. Lietali sme spolu ploché vývrtky, odtrhávanie prúdnic na rýchlosti a ostatné prvky na hranici letovej obálky Yak 52, na čo sú bohaté skúsenosti získané lietaním veľmi potrebné.
Tvojím lietaním robíš ľudí šťastnejšími. Ako sa tvária keď vystúpia z Yaku po pár premetoch výkrutoch či vývrtke? Chcú sa vrátiť alebo si hovoria, že stačilo?
S ľuďmi v kabíne sa snažím neustále komunikovať, aby som vedel aké sú ich požiadavky a neskôr aj limity, ktoré zvládnu. Chcem, aby sa ľudia k nám vrátili a vždy odchádzali len s tými najkrajšími zážitkami. Preto s nimi lietam tak, ako si to sami predstavujú, želajú, aby z kabíny vystúpili šťastní, spokojní a naplnení pozitívnymi dojmami a hlavne s úsmevom na tvári.
Na záver sa pri rozhovoroch s pilotmi väčšinou vraciam k tomu, čo by chceli v letectve dosiahnuť. Teba sa opýtam na Tvoj nesplnený alebo skôr nenaplnený letecký sen. Aký je? Robím si typový výcvik na vrtuľník Mi-8, na tom teraz intenzívne pracujem. To je cieľ môjho kariérneho rastu. V tejto oblasti leteckého výcviku a aj vrtuľníkového, či lietadlového lietania úspešne spolupracujem s našou partnerskou organizáciou TechMont Helicopter Company.
Tvoje najobľúbenejšie lietadlo?
Vrtuľník MD 530 a lietadlo Yak 52 ako lietadlo pre hobby a voľný čas.
Tvoje najobľúbenejšie letisko?
Moje domovské letisko Spišská Nová Ves. Tu som začal s lietaním, tu prevádzkujem svoju leteckú školu, tu je to môj domov.
Tvoj najkrajší letecký zážitok?
Gennady Elfimov, Yak 52 a naše spoločné lietanie, s ním je spojený doposiaľ môj najpútavejší letecký zážitok.
Tvoja letecká osobnosť?
Jirko Duras, akrobatický inštruktor a hnací motor Leteckého akrobatického centra v Karlových Varoch preto, ako dlhé roky vedie a pristupuje k leteckej akrobacii a výcviku nových pilotov akrobatov. Akrobat telom a dušou.
Ďakujem za spoluprácu pri tvorbe tohto článku Marošovi Stavjarskému, majiteľovi a vedúcemu letového výcviku, jeho leteckej škole OMBRE v Spišskej Novej Vsi, Romanovi Brežnému za pomoc a spoluorganizáciu, Františkovi Lovásovi a pánovi Mirkovi Jurekovi za ochotu a trpezlivosť pilotovať podľa predstáv fotografov redakcie letectvosr.sk a všetkým zúčastneným za bezpečný let a pristátie.
Text: Juraj Uhliar
Foto: Juraj Uhliar