Navigačné lietanie a letecká rally, letecké športy, v ktorých sa spája pilotovanie, navigácia a presnosť do jedného celku. Disciplíny, kde nie je dôležité byť najrýchlejší a kde najzaujímavejšie a divácky najatraktívnejšie momenty sú záverečné pristátia po navigačnom lete, pri ktorých veľakrát tuhne krv v žilách a kde sa pilot s lietadlom musí čo najpresnejšie trafiť do vymedzeného priestoru na pristávacej dráhe letiska. Reprezentácia Slovenska v tomto športe v minulom roku dosiahla vynikajúce výsledky na svetovej úrovni a my sme sa pri tejto príležitosti stretli s jedným z jej členov. Vicemajster sveta v „Air Navigation Race“ za rok 2019, pilot, navigátor a profesionálny kapitán vrtuľníka Martin Nevidzan nám porozprával o jeho úspechoch a lietaní a spolu sme napísali ďalší z príbehov „Na Krídle“.
Martin, od úspechu Tvojej posádky na Majstrovstvách sveta v ANR v portugalskom Santa Cruz v roku 2019 ubehol takmer rok, skús nám povedať, čo Ti druhé miesto na svetových majstrovstvách prinieslo.
Určite to bolo pre nás všetkých veľké prekvapenie. S mojím navigátorom Milanom Mrázikom sme vôbec nešli do Portugalska s tým, že chceme vyhrávať a dosiahnuť na „bedňu“. Išli sme v prvom rade lietať, zbierať skúsenosti a zdokonaľovať sa. Dobrý výsledok sa nám podaril vďaka tomu, že sme sa zlepšovali každým vzletom. Každý let od prvých tréningových, až po súťažné boli lepšie a lepšie. Počas samotnej súťaže sme vycítili príležitosť dostať sa na popredné miesta. Bolo potrebné zabrať a letieť bez zbytočnej penalizácie. Ostatné posádky sa dostali do upozornenia v karanténnom stave po lete, čo bolo pre nás veľké plus a to sme využili. Prvé dve posádky zo semifinále postupovali do finále a my sme boli prví z nich. Bola to veľmi dobrá štartovacia pozícia pred finále, dodalo nám to s Milanom sebavedomie a pocit, že máme na to, aby sme sa umiestnili na popredných miestach v záverečnom hodnotení. V Portugalsku sme boli ako tím a ako tím sme aj bojovali, čo bolo veľmi dôležité. To je ten hlavný rozdiel medzi národnými a medzinárodnými súťažami, že doma bojujeme ako jednotlivci, respektíve jednotlivé posádky, na medzinárodných súťažiach musíme mať tímového ducha a bojovať ako jedno družstvo. Tímová hra prináša ovocie a to je úspech. A samozrejme aj my sme boli tí, na ktorých sa tak trochu usmialo i šťastie.
Tento rok lietaniu a organizácií akýchkoľvek leteckých súťaží nepraje. Ako vidíš ty navigačné lietanie a rally do budúcich rokov? Čakajú nás v budúcnosti zaujímavé súťaže, podujatia aj so slovenskou účasťou?
Plány sú stále a sú rovnaké, aj napriek obmedzeniam spôsobených pandémiou. Všetky tohtoročné súťaže sa posúvajú o rok, čiže majstrovstvá sveta v rally v Juhoafrickej republike tohto roku sa posúvajú na rok dvetisíc dvadsať jedna a tak isto aj svetový závod v presnom lietaní vo Francúzsku znova zostáva na tom istom mieste, iba sa posúva o rok neskôr a my ako Slovak Flying Team, čiže reprezentačné družstvo Slovenska chceme byť pri tom, zúčastniť sa, odlietať čo najlepšie a dosiahnuť vynikajúce výsledky.
Kto je ten, kto najviac pomáha rozvoju navigačného lietania u nás a kto stojí za skvelými výsledkami a úspechmi Slovak Flying Teamu?
Určite Štefan Vittek z Trenčína, on je z pohľadu organizačného a manažérskeho najdôležitejší človek. Z technického hľadiska je to Štefan Pohanka z Dubnice, on má na starosti technické pokrytie tréningového a súťažného procesu, je staviteľom tratí či už lokálne, na domácej úrovni, ale aj medzinárodne. Trnavčan Marián Kumorovitz pôsobí v našom tíme zase ako rozhodca a technik. Dôležitá je starostlivosť o technickú stránku leteckej techniky a na súťažiach, kde cestujeme našimi lietadlami nám to zabezpečuje mechanik z Trenčína Pavol Holček. Oproti iným veľkým vyspelým zahraničným tímom, ktoré dosahujú pravidelne popredné umiestnenia pôsobíme ako pomerne malý, skromný a jednoduchý tím.
Ako je to s lietadlom, používate na súťaži svoje lietadlá alebo si ich prenajímate?
Všetko vychádza z toho, kde a ako ďaleko sa súťaž koná. Pokiaľ letíme v rámci strednej Európy, používame vlastné lietadlá, na vzdialenejších miestach mimo dolet bežných športových lietadiel si ich vo väčšine prenajímame. Najlepšie je však, keď je možnosť lietať na „mašine“, ktorú človek pozná, s ktorou má čo to odlietané a natrénované. Prenajaté lietadlo je vždy veľké prekvapenie a má to obyčajne značný vplyv na konečné výsledky a umiestnenie.
Má Slovensko a Slovak Flying Team ambície a možnosti zopakovať podobný výsledok ako bol ten Tvoj minuloročný?
Určite áno, máme šikovný a ambiciózny tím pilotov, navigátorov, manažérov a ostatných členov. Okrem nášho skvelého umiestnenia v Santa Cruz máme za minulý rok aj ďalšie výborné umiestnenie z Majstrovstiev sveta v presnom lietaní na letisku Castellon v Španielsku, odkiaľ Janko Šabľa mladší priniesol krásnu, zaslúženú, striebornú medailu, diplom FAI a stal sa zároveň prvým vicemajstrom sveta v individuálnej súťažnej disciplíne presnosť pristátia. Všetci v tíme veríme, že dobré výsledky neboli len náhoda a že sa nám celému Slovak Flying Teamu podobné výsledky podarí zopakovať aj v budúcich rokoch.
Tvoje najobľúbenejšie lietadlo vo všeobecnosti? vrtuľník Bell 206, ktorý je mojím živiteľom.
Tvoje najobľúbenejšie letisko? Dnes sa mi veľmi páči tu na majstrovstvách v Kamenici nad Cirochou.
Tvoja naj letecká osobnosť? Michal Dočolomanský, Harrison Ford, populárne osobnosti, známi herci, ale málokto o nich vie, že vedia aj lietať a pilotovať lietadlo.
Za ochotu a spoluprácu pri tvorbe tohto príspevku ďakujem Martinovi Nevidzanovi, hlavnému protagonistovi, pilotovi, pánovi Jankovi Šabľovi staršiemu, za skvelé a bezpečné Air2Air, Daliborovi Gondovi a celému Slovak Flying Teamu za poskytnuté fotografie a Deniske za pomoc pri záverečnej korektúre textu.
Text: Juraj Uhliar
Foto: Juraj Uhliar, Dalibor Gonda, Slovak Flying Team