Flight Challenge Cup Gliding 2025, najväčšia plachtárska udalosť roka u nás

Tak ako od pradávna je Bojnický zámok neoddeliteľnou dominantou regiónu Hornej Nitry, už pätnásť rokov k letisku aeroklubu Prievidza patrí organizácia najväčšieho leteckého podujatia v bezmotorovom lietaní súčasnosti. FCC Gliding, alebo Flight Challenge Cup Gliding aj tento rok obsadil prievidzské letisko a vzdušný priestor  časti Slovenska.  To všetko na dvanásť  dní  v jarnom období na prelome apríla a mája 2025.

Stosedemnásť akceptovaných pilotov kategórií 15m, Club a Combi class  prevažne z krajín Európy, ale aj z exotiky, ako Austrália či Japonsko privítalo na letisku luxusné jarné slnečné počasie, ktoré bolo hneď na začiatku predzvesťou napínavého zápolenia a skvelých súťažných výkonov. Stavitelia tratí pripravili pilotom okrem Slovenska aj niekoľko etáp s otočnými bodmi  za hranicami susedného Poľska či severnej Moravy.

V štartovom poli pretekov sa nachádzalo hneď niekoľko „harcovníkov“ tohto športu svetovej úrovne. Viacnásobný majster sveta Sebastian Kawa z Poľska,  Petr Krejčiřik,  Jana Trešlová, Pavel Loužecký z  Českej republiky, ale aj víťazi tohtoročného Pribina Cup-u Adam Czeladzki a Stanislaw Biala ako i mnohí ostatní. Slovenské farby  v Prievidzi reprezentovali napríklad Edo Schuller, Ľubík Jakubčák či Eduard Niko. 

Skvelé termické počasie a takmer ideálne podmienky  okrem klasických 200-300 kilometrových vzdialeností dovolilo zaradiť do programu závodov aj kráľovské „tasky“ s traťami dlhými 500 kilometrov vo všetkých kategóriách. To dokonale  preverilo pripravenosť a súťaživosť všetkých zúčastnených. 

Vetrone vo väčšine dostala do vzduchu, až na pár výnimiek samoštartujúcich, desiatka „vlečných“. Tie pochádzali všetky do jedného od domáceho výrobcu, firmy Aerospool. WT9 Dynamic približne stovku vetroňov dostali do vzduchu počas všetkých letových dní za  približne hodinu a pol, čo je na taký počet súťažných vetroňov profesionálny výsledok. Najmä pre ťažšiu váhovú skupinu a Combi Class boli nenahraditeľnými pomocníkmi nové výkonné vlekacie modely Dynamic WT9 s motormi Rotax 915 a 916 Inside.

Žiaľ záverečné dni súťaže FCC Gliding 2025 sa niesli v duchu neletového počasia a tak pretekári po siedmich dňoch na trati mali na výber z mnohých iných sprievodných aktivít, ktorých je v okolí Prievidze každoročne na výber veľké množstvo. Od kúpeľov v Bojniciach, horskej turistiky v okolí, návštevy rozhľadne, prechádzok mestom či posedení s priateľmi. Na veľké prekvapenie všetkých predsa len posledný dvanásty deň ponúkol polooblačnú oblohu s minimom slnečných lúčov. Aj napriek tomu sa organizátori rozhodli nakresliť posledný súťažný „task“ tohtoročného plachtárskeho závodu FCC Gliding, vyhlásiť letový deň a postavený „grid“ na 

dráhe 22 poslať do vzduchu. Pretekári  z kokpitu spoznávali krásy Slovenska s otočnými bodmi na Liptove, Orave, Považí, Turci a Hornej Nitre, aby úspešným pristátím na dráhu 04 ukončili svoje dvanásťdňové pôsobenie na letisku v Prievidzi.

Víťazmi polojubilejného pätnásteho ročníka Flight Challenge Cup Gliding sa v 15 metrovej triede stali Ján Šťastný a Radek Krejčiřik z Českej republiky, lietajúci na Duo Discus XT. Club class ovládol Roelof Corporaal z Holandska s LS7Neo. V Combi class kraľujú Poliaci. Tretí Andrzej Smielkiewicz, druhý Stanislaw Biela a prvý Karol Staryszak. Všetkým blahoželáme.

Nemôžem v závere nespomenúť jeden historický úspech slovenského leteckého bezmotorového športu týchto dní.  V utorok 29.4.2025 v tomto prípade mimo súťaže FCC Gliding 2025 pilot Maroš Divok pokoril métu 1000km, keď na svojom vetroni AS33 uletel vzdialenosť 1007 kilometrov priemernou rýchlosťou letu 106 km za hodinu. Vo vetroni v ten deň strávil obdivuhodných  cca desať hodín. Ako prvý uletel vzdialenosť viac ako tisíc kilometrov so vzletom a pristátím na letisku na území SR, konkrétne v Spišskej Novej Vsi. Gratulácia k fantastickému úspechu.

Text a foto: Juraj Uhliar ©2025

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *