Extra Aircraft na slovenskom nebi

Najväčšia svetová výstava všeobecného letectva Air Venture v americkom meste Oshkosh priniesla  tak ako obyčajne, aj v minulom roku niekoľko noviniek. Okrem iných,  aj premiérové predstavenie nového lietadla z výrobných liniek Extra Flugzeugbau. Akrobatického špeciálu najnovšej generácie Extra Aircraft označovaného ako NG, čiže new generation. Dnes už prvé sériové kusy Extra NG smerujú k svojím novým zákazníkom. Jedným z nich  sa prednedávnom stal akrobatický pilot Peter Podlunšek,  ktorý svoj nový kúsok prelietol na letisko Murska Sobota v Slovinsku.  U nás,  na slovenskom akrobatickom nebi si na premiéru spomínanej  akrobatickej novinky určite budeme musieť ešte nejaký ten čas počkať.

Akrobatické lietadlá Extra predchádzajúcich generácií radu 300 a 330 však nejaký ten čas máme možnosť vídať aj na našich letiskách.  Je tomu už  pár rokov, kedy svoju prvú Extru na letisku Holíč udomácnil  pán Radomír Vinter. Dvojmiestna, pôsobivá a príťažlivá oranžová Extra radu 300L bola ťahákom aj na samotnom domovskom letisku aeroklubu, ale aj  nejednej leteckej show či už  v statickej,  alebo dynamickej ukážke.

Na letisku Trenčín si svoj fantastický sen o rozprávkovom hangáre plnom „nadupaných“ akrobatických lietadiel plní pán Jozef Viskupič. Je to pilot, vyznávač a fanúšik leteckého športu a leteckej akrobacie telom aj dušou. Jeho lietadlá sú pravidelne veľkým lákadlom  pre divákov v pôsobivých ukážkach na väčšine leteckých dní naprieč Slovenskom. Za pôsobivé a miestami dych vyrážajúce ukážky možných a veľa krát aj nemožných akrobatických prvkov  vďačíme skúsenému akrobatickému, súťažnému a hlavne freestylovému pilotovi Františkovi Pytlíkovi, v leteckých kruhoch známemu pod prezývkou „Frankie“.

„Pomerne skoro, už v školských časoch, niekedy okolo piateho ročníka základnej školy, na pútavej prednáške pilota, akrobata, reprezentanta, trénera, trenčianskeho rodáka a člena tamojšieho aeroklubu  som sa začal vážne pohrávať s myšlienkou  stať sa pilotom a pod jeho organizačnou a trénerskou taktovkou sa venovať tréningom leteckej akrobacie. Celé  štúdium na Strednej odbornej škole Letecko-technickej v Trenčíne a počas lietania v Aeroklube bola aj naďalej letecká akrobacia mojím vážnym predsavzatím. Skutočný začiatok  akrobacie v mojej pilotnej kariére prišiel počas štúdia na Vysokej vojenskej leteckej škole v Košiciach, kde súčasťou pilotného výcviku na motorových lietadlách bola aj vyššia technika pilotáže a letecká akrobacia. Najväčším hnacím motorom v akrobacii počas vysokoškolského štúdia boli moji skvelí inštruktori Radek Orlita, Dušan Šamko a Pavel Uchál. Oni nám počas výcviku odovzdali maximum svojich poznatkov a skúseností, ktoré sme dokonale využili  počas ďalšieho lietania  a neskôr aj pri prvých akrobatických súťažiach žiakov a študentov. Neskôr som sa  svoje získané  skúsenosti snažil zdokonaľovať počas tréningov a súťaží pod hlavičkou Slovenského národného aeroklubu, súkromného Akrobatického športového centra v Trenčíne, Akrobatickej reprezentácie Slovenska, čo nás dosť výraznými krokmi  začalo približovať k dospelej akrobacii“. Povedal František Pytlík pri jednom zo svojich rozhovorov a zároveň dodal. „S lietadlom Extra nemeckého výrobcu Extra Flugzeugbau a zároveň s verejným vystupovaním a lietaním leteckých show v malej výške nad zemou,  alebo nad vodnou hladinou  pred zrakmi tisícok divákov som sa detailnejšie začal zoznamovať  po roku dvetisícpäť, kedy kamarát, pilot a letecký nadšenec Jozef Viskupič prišiel s myšlienkou kúpy nového dvojmiestneho  akrobatického špeciálu Extra 300L, čo zároveň výrazne prispelo aj k môjmu návratu k súťažnému akrobatickému lietaniu. O pár rokov neskôr, opäť  výrazným pričinením Jozefa Viskupiča prišla možnosť lietať špičkové akrobatické lietadlo najvyššej kategórie Unlimited, Extra 330SC. S týmto výkonným a moderným akrobatom odlietam ročne desiatky vystúpení a momentálne považujem toto lietadlo za svetovú špičku medzi sériovo vyrábanými akrobatickými lietadlami hlavne pre svoje výkony ktoré ponúka, pomerne nenáročnú a ľahkú pilotáž, jednoduché zvládanie náročných akrobatických prvkov, nízku hmotnosť a kvalitné aerodynamické, technické a dielenské spracovanie“.

Extra Aircraft je pojmom, ktorý vo svete  leteckej športovej akrobacie na motorových lietadlách znamená veľmi veľa. Za myšlienkou, návrhom, vývojom a konštrukciou samotného lietadla stojí vyštudovaný strojný inžinier, uznávaný letecký konštruktér, pilot a v neposlednom rade aj bývalý súťažný akrobat  Walter Extra.  V súčasnosti sú Extra Aircraft popredným európskym výrobcom najvýkonnejších akrobatických lietadiel a v kráľovskej akrobatickej disciplíne Unlimited sa lietadlá spomenutého výrobcu pravidelne objavujú v hodnotení na popredných priečkach. V akrobatickom svete lietadlá Extra prezentujú tí najúspešnejší a najznámejší piloti ako Francúz Louis Vanel, úradujúci majster sveta Unlimited,  úradujúci vicemajster sveta Unlimited, Alexander Orlowski,  viacnásobný majster Sveta  a Európy  Mikhail Mamistov z Ruska, či majster sveta v disciplíne Freestyle, Čech Martin Šonka.  Jedným z prvých pilotov ktorí preslávili akrobatické lietadlo Extra vo svete športového akrobatického lietania a závodného lietania okolo pylónov  boli nemecký akrobat Claus Schrodt spolu s maďarskou leteckou legendou Petrom Besenyeim, ktorí v úvodných seriáloch prestížneho závodu Red Bull Air Race  s lietadlom Extra 300 dosahovali tie najlepšie umiestnenia zakončené absolútnym víťazstvom  Petra Besenyeihom  a druhým miestom Clausa Schrodta v svetovom pohári RBAR v sezóne 2003.

 Foto / Text: Juraj Uhliar

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *