Turbínový vetroň nad Malou Fatrou

Pozeráte sa na vysoko výkonný vetroň JS-3 Rapture od výrobcu Jonker Sailplanes, ktorý umožňuje účasť v FAI triede 15 alebo 18 metrov. Tento výrobca je momentálne svetovo uznávaný pre výrobu dokonale čistých, moderných lietajúcich strojov – vetroňov, či už s motorom alebo bez. Už od jeho prvotnej výroby bol JS-3 Rapture určený pre pilotov s chuťou po najvyššom výkone. Tu sa cieľ naplnil  a dokonale zabezpečil maximálny nadštandard kĺzavosti, bezpečnosti, ako aj celkovú ovládateľnosť lietadla a pohodlie.

Dlho netrvalo a tento dominantný vetroň si našiel svoj domov aj na Slovensku. Martin Fürješ, súkromný pilot, bezmotorový pilot a pretekár sa nedávno s  týmto vetroňom zúčastnil na bezmotorovej súťaži FatraGlide, ktorá ma dlhodobú tradíciu na letisku v Martine, kde sa napokon v kombinovanej triede umiestnil  na prvej priečke, k čomu mu srdečne GRATULUJEME! Martinova účasť na FatraGlide (na tomto vetroni – novinke v slovenskom leteckom registri – OM-0003) na letisku v Martine nám dala možnosť využiť príležitosť,  a tento vetroň sme pre Vás nafotili nad Malou Fatrou a nakoniec sme mu položili niekoľko otázok ohľadne lietania na tomto zaujímavom type vetroňa.

Aké sú výhody JS-3, čo ťa očarilo na tomto lietadle, aké typy si pred tým lietal a prečo si začal s bezmotorovým lietaním?
Vetroň JS-3 je ten najlepší, na akom som doteraz lietal. Má mnoho výhod: jednoduchosť montáže a demontáže, ergonomickosť ovládacích prvkov v kabíne, jednoduché ovládanie turbínového motora. Osobne asi najviac oceňujem dostatok miesta v kabíne a fakt, že hlavné ovládacie prvky ako knipel a ovládacia páka vztlakových klapiek majú veľmi jemný chod, a na ich ovládanie je potrebná len malá sila, čo umožňuje vykonať dlhé prelety bez nadmernej únavy pri ovládaní lietadla.

Pred týmto typom som mal možnosť lietať na rôznych typov výkonných vetroňov, spomeniem Duo Discus, Discus 2, Ventus 2, Asg 29, LS 10, Antares 23, Arcus, JS 1 a nakoniec JS 3. Bezmotorové lietanie ma očarilo svojou priamočiarosťou, možnosťou vidieť úžasné pohľady na prírodu, krásne slovenské kopce a najmä zažiť niektoré prírodné javy, ako silná termika v horách, vlnové prúdenie pri silnom vetre. Poskytuje mi možnosť ponechať každodenné starosti na zemi a sústrediť sa na veci podstatné pri lietaní.

Pre väčšinu pilotov je dôležité mať istotu, že budú môcť pristáť na domovskom letisku, najmä po veľmi dlhých letoch alebo náročnom súťažnom dni. JS3 Rapture prináša vo výbave, ktorou disponuje, zbrusu nový turbínový motor – Turbo Jet System JS-MD.  Ako vnímaš ty toto ľahké riešenie s hmotnosťou iba 17 kg resp. pomoc za chrbtom z pohľadu pilota? Ako sa chová pri vysunutí turbíny samotné lietadlo?
Toto riešenie považujem za optimálne pre súťažné vetrone v 18m triede, pretože poskytuje dobrý kompromis medzi váhou systému, paliva a doletu. Systém je jednoduchý na ovládanie a prevádzku, nevyžaduje veľa pozornosti pri obsluhe. Spustenie motora je možné pri rýchlosti 110-130 km/h, prepnutím jedného ovládača. Systém funguje v rozsahu rýchlostí 110 až do maximálnej rýchlosti 250 km/h, čo tiež zjednodušuje jeho ovládanie a umožňuje v prípade potreby rýchlo opustiť určitú oblasť vo vzduchu, napríklad rýchlo prekonať silné klesanie v závetrí kopcov, alebo rýchlo doletieť na domovské letisko. Pri lete optimálnou rýchlosťou približne 130 km/h systém umožňuje vetroňu stúpať približne 1,5 m/s, samozrejme aj s prihliadnutím na podmienky vo vzduchu. Vypnutie systému je rovnako jednoduché, ovládač sa presunutie do polohy vypnuté, udržiava sa optimálna rýchlosť približne 130 km/h, vychladenie motora prebieha automaticky pri voľnobežných otáčkach a následne sa motor pri dosiahnutí potrebnej teploty takisto automaticky zasunie.

Aké najdlhšie prelety si uskutočnil vo svojej historií lietania bez motora?
Môj najdlhší prelet na vetroni trval 9,5 hodiny. Najdlhšiu uletenú vzdialenosť som dosiahol 1178 km.

Okrem bezmotorového lietania lietaš aj ostatné druhy letectva ako takého? Ak áno, na čom ešte popri vetroňoch lietaš?
Áno, venujem sa aj motorovému lietaniu, aj keď podstatne menej ako plachteniu. Motorový výcvik som robil na type Cessna 172 a MS Rallye, nedávno som mal možnosť lietať na type Diamond DA-40D.

Odporučil by si začať perspektívnym mladým chalanom s bezmotorovým lietaním? Ak áno, ako sa k tomu vedia dostať a kde?
Určite áno! Je to úžasné hobby, ktoré prináša veľkú radosť z učenia sa nových vecí. Mne osobne pomohlo naučiť sa organizovane rozmýšľať, učiť sa riešiť nečakané problémy, ale aj myslieť mimo zaužívaných spôsobov. Ako a kde je veľmi individuálne, záleží od toho, ktoré letisko, aeroklub prípadne letecká škola je geograficky blízko, prípadne má potrebnú techniku a inštruktorov. Väčšina týchto informácií sa dá získať na internete, prípadne priamo na letisku.

Maťo, ďakujeme ti za tvoju ochotu a čas, prajeme ešte veľa nalietaných hodín.

Text, foto: Boris Čierny

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *