Dlho očakávaná strategická zmluva o spolupráci medzi štátnou akciovou spoločnosťou Letecké opravovne Trenčín LOTN a Aero Vodochody Aerospace a.s. uzrela svetlo sveta. K vzájomnému podpisu došlo za účasti ministrov obrany SR Jaroslava Naďa a ČR Jany Černochovej počas tohtoročných medzinárodných leteckých dní SIAF 2022 na letisku v Kuchyni pri Malackách.
Nadviazali tak na už existujúcu dohodu oboch firiem z minulých rokov o spolupráci pri generálnych opravách lietadiel L-39 a ich jednotlivých častí. Zmluvu podpísali štatutári oboch firiem. Za LOTN predseda predstavenstva a zároveň generálny riaditeľ Ľubomír Galko a za Aero Vodochody prezident a výkonný riaditeľ Viktor Sodoma.
Predmetom dohody bola okrem iného výroba jednotlivých častí pre nové lietadlá, konkrétne špičiek a dielov chvostovej časti trupu, brzdiacich štítov a externých palivových nádrží, ale taktiež podpora a pomoc pri integrácii a výrobe avioniky a systémov pre lietadlo L-39 NG ako aj integrovanej logistickej podpore, údržbe a modernizačných procesoch pre lietadlá L -39 a L-39NG.
Sériová výroba L-39NG začala minulý rok a výrobná kapacita závodu Aero dnes predstavuje 12 kusov lietadiel za rok. Podľa slov prezidenta spoločnosti do budúcna od roku 2024 plánujú rozšíriť výrobu na 17 kusov za rok s neskoršou možnosťou výroby až 24 kusov nových lietadiel za rok. To v prvom rade vyžaduje priestorový a personálny rozvoj. Plánuje sa s možnosťou rozšíriť a čiastočne presúvať výrobu a vytvoriť paralelnú linku na výrobu v Trenčíne poprípade v Kunoviciach, vo výrobných priestoroch Aircraft Industries, bývalý LET.
Prezident Aero Vodochody zároveň spomenul akútny problém s nedostatkom kvalifikovanej výrobnej pracovnej sily v materskom závode, čo bol a stále aj je aj jeden z dôvodov rozširovania spolupráce s externými podnikmi a partnermi.
“Vraciame sa späť tam, kde to bolo pred desiatkami rokov, keď tu fungoval československý letecký priemysel,” povedal prezident a výkonný riaditeľ Aero Vodochody Aerospace a.s., Viktor Sotona.
Predseda predstavenstva LOTN Ľubomír Galko priblížil nasledovné: „Spoluprácou sa rozšíri portfólio našej spoločnosti, zabezpečí sa regionálna zamestnanosť, zvýši sa odbornosť personálu aj vďaka budúcej spolupráci so strednými a vysokými školami v rámci SR.“
Zostáva nám veriť, že podpis zmluvy výrazne ovplyvní aj dlho očakávaný a potrebný proces obstarania nových cvičných prúdových lietadiel v prospech lietadiel L-39NG pre Vzdušné sily OS SR. Modernizácia výcvikového letectva je jednou z priorít súčasnej vlády a ministerstva obrany SR.
Zdroj: TA3.com, MOSR, Finreport, Aero
Text a foto: Juraj Uhliar