Civilné Letisko Sliač a jeho koniec

Za par dní si starý končiaci rok podá ruku s tým novým, veríme že lepším, úspešnejším a hlavne menej hektickým a stresujúcim. Pre letectvo a letecký priemysel obzvlášť. Kríza ktorá nás zasiahla na tomto odvetví zanechala a určite s pokračovaním aj zanechá výrazné následky. Spamätať sa z nich bude niektorým v lepšom prípade trvať niekoľko mesiacov, možno rokov, v horšom prípade sa to žiaľ nepodarí vrátiť späť už vôbec. Bez výraznej pomoci a podpory zo strany štátu, ministerstiev či samospráv to bude takmer nemožné. Samozrejmé a najdôležitejšie je, že musíme chcieť, respektíve musia chcieť naši volení zástupcovia. Alebo ako hovorí jedno staré pravdivé porekadlo „kde je ochota tam sa nájde aj cesta“.

„Letisko Sliač skončí s civilnou prevádzkou k 31. decembru 2020, dôvodom je pripravovaná rekonštrukcia vojenského letiska. V závislosti od dohodnutej výpovednej lehoty budú výpovede zamestnancom doručené tak, aby sa ukončili k dátumu 1. máj 2021. Zamestnanci, ktorým budú doručené výpovede v druhej polovici januára a februára, budú počas výpovednej doby poberať mzdu na úrovni 80 percent svojho priemerného zárobku. V tejto súvislosti sme boli poverení akcionárom, aby sme pripravili proces predaja majetku spoločnosti. Aktuálne pokračuje znalecké oceňovanie a pripravujeme projekty predaja resp. prevodu hnuteľného majetku pod iné letiská.“ Takto sa vyjadril k problematike ukončenia činnosti letiska Sliač výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Letisko Sliač a.s. p. Roland Schaller pre Tlačovú Agentúru Slovenskej republiky.

Modernizácia vojenskej časti leteckej základne je naplánovaná do roku 2023, kedy v mesiaci apríl sa očakáva prílet prvých lietadiel F-16 americkej výroby. Samotná modernizácia bude rozdelená do troch častí. V prvej a najdrahšej časti za takmer štyridsať miliónov prebehne rekonštrukcia a dobudovanie rolovacích dráh spájajúcich časti letiska so vzletovou a pristávacou dráhou. V druhej časti za takmer štrnásť miliónov dôjde k rekonštrukcii a modernizácii infraštruktúry leteckej základne a v tretej časti sa investuje do opráv a vybavenia hangárov Husár, ktoré v súčasnosti slúžia ako servisné zázemie základne. V čase rekonštrukcie sa počíta s úplným vylúčením a pozastavením civilnej prevádzky na letisku Sliač, čo podľa slov ministra dopravy Andreja Doležala bol aj hlavný dôvod na ukončenie činnosti spoločnosti Letisko Sliač. Minister dopravy sa ďalej vyjadril, že „dnes nie je isté či a v akej forme bude fungovať civilná časť letiska Sliač po rekonštrukcii vojenskej časti, ktorá by mala byť hotová do konca roka 2023“.

Minister obrany Jaroslav Naď nedávno vyjadril svoj záujem o opätovné sprevádzkovanie civilnej leteckej dopravy na vojenskom letisku Sliač hneď ako to bude možné a ako to situácia okolo rekonštrukcie letiska dovolí. Civilná časť letiska zabezpečovala ročne stovky letov a odbavila tisícky pasažierov. Hlavnú klientelu letiska tvorili v letných mesiacoch prevažne cestujúci zo Slovenska lietajúci za oddychom do dovolenkových destinácií v Turecku, Bulgarsku, Grécku či Egypte. V menšej miere sa na prevádzke podieľala malá obchodná letecká doprava a letecká preprava nákladu, takzvané cargo.

Z leteckých spoločností bol dominantným dopravcom český Travel Service, dnes známy ako SmartWings, turecký Pegasus či Corendon Airlines, egyptský Fly Egypt, ale aj bulharský Bulgarian Air Charter a Bulgaria Air. Pre výcvikové lety svojich študentov využívali letisko a jeho vybavenie aj domáce a výnimočne aj zahraničné letecké školy ako napríklad Žilinská univerzita, Seagle Air, Jet Age a ostatné. Veríme však, že civilná časť letiska Sliač po rekonštrukcii naviaže na svoju históriu a zvíťazí zdravý rozum nad politickým rozhodnutím a opäť raz z letiska Sliač budeme mať možnosť odletieť aj ako civilný občan a cestujúci kdekoľvek do Európy či sveta.

Text: redakcia Letectvo 
Foto: Juraj Uhliar 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *