Ako vplývajú zavedené opatrenia na fungovanie leteckých škôl

Prvý mesiac nového roka je vo svojej polovici. Dovolenkujúci sa vracajú do práce, prázdninujúci do škôl, hudobníci začínajú ponúkať svoje vystúpenia a všetci si pomaly zvykáme, že všetko spomenuté s obmedzeniami pomaly funguje ďalej. Nie žiaľ v režime ako sme na to boli zvyknutí. Všetky povinnosti, aktivity a zábavu prenášame do virtuálnej reality. My v redakcii letectvosr.sk sme si začiatkom tohto roku dali predsavzatie venovať viac  priestoru našim partnerom z oblasti letectva. A keďže chceme byť v prvom rade zodpovední a ústretoví zároveň, rozhodli sme sa, že niektoré reportáže pre Vás pripravíme s využitím moderných technológií. Osobné stretnutia, rozhovory a spoznávanie nových ľudí bola jedna z možností ako napredovať v našej snahe. To nám dnes umožnené nie je a tak pri rozprávaní o téme letectva a lietania sa stretávame online s konateľom Košickej leteckej školy AeroJOB pánom Ing. Branislavom Čopom.

Dobrý deň. Skúsme na úvod nášho rozhovoru zhodnotiť váš letový a výcvikový rok 2020. Aký to bol rok v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi?
Dobrý deň Vám aj čitateľom. Rok 2020 bol nepochybne jeden z najťažších rokov pre letectvo od jeho vzniku. Začiatok roka 2020 sa ale v našej škole niesol v znamení úspešného ukončenia výcviku väčšej skupiny študentov z Kazachstanu a tešili sme sa na novú sezónu. Nanešťastie v jarnom období naplno udrela pandémia spojená s vírusovým ochorením COVID19 a my ako škola sme sa museli takmer okamžite prispôsobiť novým podmienkam a pravidlám. Ak to zhrnieme, výcvikový rok sa niesol v znamení monitorovania aktuálnych pandemických nariadení a ich následnou aplikáciou v našej letovej prevádzke. Celkovo sme však zaznamenali konštantný záujem zo strany klientov a to sa prenieslo aj do našej prevádzky, ktorá nebola v porovnaní s komerčnou leteckou dopravou až tak zasiahnutá.

Už takmer dvanásť mesiacov znášame obmedzenia a zákazy ktoré nám prináša pandémia. Poznačený ňou je celý svet, takmer všetky oblasti života. Jedným z najviac zasiahnutých odvetví je určite aj letectvo. Aký vplyv mal COVID-19 v minulom roku na fungovanie leteckej školy AeroJOB na Slovensku?
Ako som skôr spomenul, na jar minulého roka sme sa museli ihneď prispôsobiť novým podmienkam ako hygienickým, tak prevádzkovým. Naše fungovanie ostalo skoro nezmenené, akurát sme ho doplnili o konštantné monitorovanie hygienických opatrení. Azda najväčší vplyv na našu školu mal prenos výučby  PPL a ATPL teórie z učebne do online prostredia. Na základe odozvy od žiakov a vďaka našim skúseným inštruktorom však táto zmena nemala negatívny dopad na úroveň vyučovania.

Sprísnili ste aj vy podmienky leteckej prevádzky?
Podmienky sme určovali podľa opatrení ktoré boli v danom čase publikované a niekedy aj nad rámec . Samozrejme sme dbali na bezpečnosť klientov a nášho personálu. Lietadlá boli dôkladne vydezinfikované pred a po každom lete. Taktiež spoločné priestory.

Ekonómovia a analytici predpokladajú pomerne rýchly rast ekonomiky po ústupe pandémie. Vidíte možnosť rýchleho návratu lietadiel a leteckej dopravy na oblohu?
Túto otázku dostávame pomerne často aj od našich klientov, ktorí sú aktuálne vo výcviku. Návrat lietadiel na oblohu bude podľa mňa podmienený aplikáciou vakcíny a spôsobom akým budú prebiehať testovania. Samozrejme rovnako ako ropná kríza, teroristické útoky v roku 2001, taktiež aj Covid zanechá trvalé zmeny v leteckej doprave. To budeme musieť všetci akceptovať. Podľa dostupných informácií z médií sa cargo letecká doprava dostáva na úrovne roka 2019, čo je pozitívny signál. Samozrejme je to spôsobené aj zníženou kapacitou osobnej leteckej  dopravy. Dnes nikto nedokáže tvoriť predikcie, ale je známe, že je veľký záujem o osobnú leteckú dopravu z pozície cestujúcich a čaká sa na uvoľňovanie opatrení medzi jednotlivými krajinami. Kedy to bude je však dnes ťažko odhadovať. Návrat určite príde, ale či bude rýchly ukáže až blízka budúcnosť.

Profesionálny pilot dnes šoféruje autobus, rozváža pizzu, predáva bicykle. Na trhu je a aj bude veľa pilotov bez práce vo svojom odvetví. Nebude „pokovidové“ obdobie obdobím nezáujmu o letecký výcvik?
Ak by sme mali odhadovať „pokovidové“ obdobie na základe obdobia počas pandémie nezáujem  o výcvik by sme neočakávali. Špecificky zaznamenávame záujem o PPL výcviky u osôb, ktoré neplánujú pokračovať cestou dopravného pilota a chcú lietať pre vlastné potešenie. Samozrejme letecký personál bol v roku 2020 vystavený vysokému tlaku a bolo nevyhnutné kompenzovať výpadok príjmu inými zamestnaniami. Dôležité ale je, že dosiahnuté kvalifikácie a vzdelanie Vám nikto nevezme a môžete sa po obnovení kvalifikácií vrátiť späť do kokpitu.
Aj my ako letecká škola dúfame, že naši klienti sa dostanú späť do kabíny dopravných lietadiel a pracujeme na tom spoločne s našimi partnermi z radov leteckých spoločností. Trh po Covide bude určite pre pilotov vysoko konkurenčný, ale my ako škola sa snažíme rok čo rok zvyšovať úroveň výcviku, implementovať nové trendy a zvyšovať tak úspešnosť našich klientov na trhu práce.

Veľmi pekne ďakujem Ing. Branislavovi Čopovi, profesionálnemu pilotovi a konateľovi leteckej školy AeroJOB  za ochotu a čas, ktorú venoval tomuto rozhovoru.

Za redakciu letectvosr.sk spracoval Juraj Uhliar 
Foto: Letecká škola AeroJOB 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *