Po dva víkendové dni na začiatku prázdnin malo aeroklubové letisko pod poľskými Tatrami v Nowom Targu znova otvorené svoje brány pre ľudí z blízkeho, ale aj vzdialeného okolia. Lákalo návštevníkov a priaznivcov lietania a letectva na nezvyčajný a pestrý letecký program, ktorý už u nás na Slovensku nie je bežnou záležitosťou. A že sa v skutočnosti bolo na čo pozerať, môžete sa sami presvedčiť v našom príspevku.
Samozrejme, ako to obyčajne býva na leteckých podujatiach podobného charakteru, hlavným ťahákom bola vojenská technika. Dynamická ukážka transportného lietadla Airbus Casa C 295 a stíhacieho lietadla F-16C Block 52 Tiger Demo Teamu Poľských vzdušných síl. Tá sem naposledy zavítala v roku 2019 a po piatich rokoch sa vrátila opäť. Pilot Maciej „Slab” Krakowian značnú časť ukážky odlietal so zapnutým prídavným spaľovaním v poriadne svižnom tempe a úvodný ako i záverečný prelet bol odlietaný obzvlášť “nízko a rýchlo“.
Svoje schopnosti a možnosti lietadla predviedol “frajer” Lukasz Czepiela s Carbon CUBom. “Luke“ minulý rok, ako prvý pilot na svete pristál a aj odštartoval lietadlom s pevnými nosnými plochami na ploche heliportu najznámejšieho výškového hotelového komplexu Burdž al-Arab v Dubaji. Umenie lietať na minimálnom priestore predvádzal aj pod Tatrami.
Značná časť programu v Nowom Targu patrila letke historických lietadiel. Po náročnej rekonštrukcii sa predviedla aj replika RWD-5. V roku 2018 skončila so značným poškodením po nevydarenom vzlete z rozmočenej plochy letiska v Bielsku Bialej. RWD-8 je ďalšia historická replika koncepcie parasol. Sklopná konštrukcia krídla uľahčovala jeho hangárovanie. Bola vyrábaná vo väčších sériách a aj v licencii. Dnes je to jediný exemplár v letu schopnom stave. Tento blok doplnil ešte pilot JAKu-18, keď predviedol ukážku plnú výkrutov a súvratov, z ktorých plynule prechádzal do nízkych preletov pred zrakmi divákov.
Akrobatický pilot a „air show man“ Artur Kielak svoj XA-41 Sbach v tejto sezóne zamenil za GB-1 Game Bird. Podobnosť týchto karbónových špeciálov vôbec nie je náhodná. Ich konštruktérom je Philipp Steinbach. Artur sa následne ako ďalší člen pripojil aj k skupine FIRE BIRDS, doplnil vystúpenie vrtuľníka BO-105 a zalietal aj svoju sólovú ukážku.
Ukážka Flying Bulls Aerobatic Teamu je plná napätia, adrenalínu a nečakaných momentov, pri ktorých tuhne krv v žilách i ostrieľaným priekopníkom letectva a to potvrdili aj teraz. Odlietať premet, výkrut, zvrat, zrkadlo či motanicu vo štvorici a v rytme známej skladby skupiny NIGHTWISH „Walking in the Air“ je skutočné letecké umenie oceňované na celom svete.
Na záver pri posledných lúčoch zapadajúceho slnka a ním do zlatista osvetlenými vrcholkami Tatier dostala svoj časový priestor v programe maďarská akrobatická legenda Zoltán Veres. Ten svoj display slot zasa využil naplno.
Tak „cześć” znovu o rok v EPNT.
Text a foto: © janoby 2024